Kanazawában volt a szállásunk, és másnap is itt volt a programunk. A városban található híres, 400 éves Kenroku-en kert Japán talán legszebb klasszikus kertje, beletartozik Japán három legszebb kertjébe.
Kanazawa Japán főszigetének, Honshu közepén található, a Japán-tenger gyönyörű partjánál. Neve „arany mocsarat” jelent, a városnak a japán feudális
korszakban betöltött, rendkívül gazdag státuszából ered. Ma modern
metropolisz, ahol a szamurájok szellemisége még mindig él. Kiotó után ez
a második legnagyobb város, amelyet a második világháború bombázásai
nem érintettek, így sok kincs maradt meg.A Kenroku-en jelentése „hat az egyben”, ami a tökéletesség hat
tulajdonságára utal (nyugalom, tágasság, a kifinomult tervezés,
emelkedettség, a víz jelenléte és a gyönyörű kilátás)A kert az 1620-as években készült el. Kezdetben a kanazawai
kastély kertje volt. Az 1840-es évekig a Maeda klán tulajdonában állt. A
jelentős része 1759-ben leégett.
Bár volt kis térképünk, az idegenvezetőnk azt tanácsolta vesszünk el a kertben, csak sétálgassunk kedvünkre, átérezve a japánkert szellemiségét, ezt tettük. Csoda volt! Több teaházat láttunk, ahol teaszertartásokon lehet részt venni.
A Sigure-tei teaház, ami 1725-ben épült, túlélte az 1759-es tüzet. A ház, a mai napig
megtekinthető.
A kertet érő tűzvész után, 1774-ben kezdték helyreállítani. 1822-ben
tovább növelték a méretét, végül a Kaszumi tó megnövelésével elérte
mostani méretét.
Körülbelül 8750 fa, és 183 növényfaj található itt. Életemben Japánban láttam először, ezt a technikát, ahogy a fák ágait megfelelő irányban tartják. Fantasztikusan néztek ki ezek a formációk.
Meglepődtem, hogy Magyarországon csak néhány példánya él, pl. Józsán!
Jamatotakeru a régi japán krónikák legendás hőse, "Japán Bátra", aki a mitikus Keikó császár fiaként délre és északra is kiterjesztette a Jamato-udvar
fennhatóságát, leigázva különféle „bennszülött” törzseket. Több katonai parancsnok alakjából összegyúrt, jelképes figura.
Nagynénjétől, a főpapnőtől kapott kardjával, a Kuszanagival meg egy
magyalfa nyelű (vagyis a gonosz szellemeket elriasztó) alabárddal minden
ellenséggel elbírt, majd megbetegedvén négy verset költött hazája
dicsőítésére, azután a lelke hattyú képében elszállt.
A japánkertek kialakításának egyik alapvető elve a természetesség, azaz a
kert minden eleme úgy van elrendezve, mintha természetes módon, emberi
beavatkozás nélkül jött volna létre. A kertészek finoman kézzel
formálják a tájat, hogy elérjék ezt a látszólagos spontaneitást, amely a
természet tiszteletét tükrözi.
A Vabi-szabi a japán művészet és kultúra egyik legmélyebb filozófiai
eszméje, amely a mulandóságban és a tökéletlenségben rejlő szépséget
ünnepli. A japánkertekben ez a minimalizmus, az egyszerűség és az idő
múlásának látható jeleiben nyilvánul meg, például a moha borította
kövekben vagy a korhadó fatörzsekben.
Esküvői fotózás itt is volt, ráadásul kimonóban.
Szemtanúi lehettünk hogyan kötözik a fa ágait.
A japánkertek szorosan kapcsolódnak a zen buddhizmushoz, amely a csendes
meditáció, a belső nyugalom és a megvilágosodás útját jelenti. A
kertekben gyakran találhatók olyan elemek, amelyek a meditációt segítik
elő, mint például a szárazkertek kavicsmintái, amelyek az elmélkedésre
és a lelki békére hívják a látogatót.
Minden elem a japánkertben szimbolikus jelentéssel bír. A víz az élet
forrását és az idő folyását jelképezi, a kövek a hegyeket és az
örökkévalóságot, míg a hidak az emberi élet és a túlvilág közötti
átmenetet szimbolizálják. Ezek a szimbólumok segítenek a látogatóknak a
természet és az élet mélyebb megértésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése