2020. augusztus 25., kedd

Sikk

Augusztus 20-án még jutott időm megnézni a Déri Múzeum - Polgári sikk - időszaki kiállítását, amit a múzeumok éjszakáján szerettem volna meglátogatni, de sajnos a járvány miatt ez elmaradt. A tárlat a polgárosodó Debrecen női ruháiból, kiegészítőiből ad ízelítőt. 
Egyből egy női hálószobába toppantam
Szekrényben pedánsan hajtogatott gyönyörű hímzett, csipkés fehérnemű, ágynemű, abrosz. Még nekem is sok van Nagymamámtól, egyre kevesebbet használom őket, mert fehéríteni, keményíteni, mosni, vasalni kell. Régen mindenre jutott idő, energia, pedig még mosógép sem volt.....
A divat nem egyformán érinti a különböző társadalmi rétegeket. Az arisztokrácia, a nagypolgárság, és a művészek diktálják, a polgári középosztály pedig követi a divatot.
1860-1940 között, a kiegyezéstől a világháborúig tartó időszak viselet és tárgykultúráját láthatjuk. A polgár nem csak egy embert takart és nem csupán egy társadalmi pozíciót, hanem egy értékrendet és viselkedésmintát is jelentett egyben.
 A gyöngy örök divat, ezek a gyöngyhímzéses erszények mesések
Báli, alkalmi kiegészítők
"Miden fehérnemű varrattatások gyorsan eszközöltetnek.
"Megbízások vidékre pontosan és mindennemű minták kívánságra teljesítettnek."
Sissi, azaz Erzsébet magyar királyné koronázási ruhájának, Varga Csaba tervező által megálmodott másolata
Idővonalon a kor divatja
1920 új nőtípusa, a flapper. A magabiztos nő, aki bubifrizurát hord, vörös rúzst használ, füstös szemeket fest, valamint férfias allűröket vesz fel: cigarettázik, újságot olvas, megalkotója pedig nem más, mint Coco Chanel.
Gáborjáni Szabó Kálmán - Sárga ruhás nő (1932)
Beleszerettem ebbe a korba, el is határoztam, hogy Pestre megpróbálok ilyen dísztárgyakat beszerezni, egy pár női szobrot már találtam is hozzá az itthoni készletből. :))
A nap végére tele voltam élményekkel, pedig csak délután indultam útnak, estére 7,4 km volt a lábamban, szép nap volt nagyon!  :))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése