2020. augusztus 17., hétfő

Budai barangolás

A Margit hídtól indultam, csak úgy torony iránt, direkt más útvonalon, mint eddig. Szeretek így barangolni, hirtelen ötlettől vezérelve.
A Duna-part budai oldalán mentem. Rögtön az elején az Országház csipkepalotája. Írtam már a Kolodko szobrokról, amiket nagy örömmel fedeztem fel az utam során, bár a Batthyány téren a Rubik-kockát nem vettem észre :))
Majd elkanyarodtam a partról, mivel eszembe jutott, hogy szerettem volna már régen lentről megcsodálni a Halászbástyát teljes pompájában. Így a Corvin téren találtam magam.
Budai Vigadó
 és a kedvenc barokk ház, már ismerősként........
most is lenyűgöztek
Örömmel fedeztem fel, hogy az Alsóvízivárosi Árpád-házi Szent Erzsébet templom nyitva van. A török hódoltság idején Tojgun pasa dzsámija állt a templom helyén. 1692-ben vették használatba a kapucinusok, akik átépítették a templomot és 1716-ban szentelték fel. A második világháborúban jelentős károkat szenvedett az épület, így átépítették
A főoltárképen Szent Erzsébet
 Szent István és Szent Imre a két oldalán
Mellékoltárokon Szent Ferenc és Szent Antal, Feszty Masa alkotásai 
(Érdekesség: Feszty Masa magyar festőnő (Feszty Árpád és Jókai Róza lánya, Laborfalvi Róza és Jókai Mór dédunokája)
Itt olvashattok róla bővebben https://jezsuita.hu/feszty-masa-jezsuita-targyu-festmenyei-a-pesti-jezus-szive-templomban-es-rendhazban/
 Szent Kereszt oltár és Mária oltár
Török kori falmaradvány, illetve nyílás emlékeztet a templom múltjára. A nyílásban a kolostorból származó 18. századi Fájdalmas Krisztus-szobor
Az orgona készítője Garay János volt, a Rieger orgonagyár társtulajdonosa
 Ólomüveg ablakok
Szent Margit
 Szent Imre herceg
Stáció
1801-ben a templom kriptájában helyezték örök nyugalomra József nádor és felesége, Alexandra Pavlovna egyetlen közös gyermekét, az újszülöttként meghalt Alexandrina főhercegnőt.
 Mellette levő monostor szállodaként üzemel. 
Meglepő!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése