2023. november 30., csütörtök

Kettéhasadt termés

Megnézegettem közelebbről a Margitsziget, Centenáriumi emlékművet, mely Kiss István 1972-es alkotása.
150 éve egyesült Pest, Buda, Óbuda, ezért az alkotás környezete megújult, Budapest térképét mintázó új virágágyakat a FŐKERT tervezte és kivitelezte. Nos még szeptemberben adták át az új virágágyást, reméltem, hogy egy szép októberi napon megnézhetem, de csak a téliesített árvácskás beültetéssel találkoztam. 
Buda sárgáját többek között kúpvirág és bársonyvirág adta. Óbuda kék ágyásába lisztes zsályát, verbénát és petúniát is ültettek, Pestet pedig piros virágú növényekből alakították ki, rézvirágokból és kakastaréjokból. 
Fotó: Bardóczy Sándor főtájépítész 
A kialakítás lehetővé teszi, hogy az egyesítés 100. évfordulójára átadott, kettéhasadt termést formázó, belül domborművekkel díszített műalkotás újra megcsodálható közelről is.  A főváros tényleges egyesítésének napja 1873. november 17-én volt, ekkortól kezdte meg működését a főváros új közigazgatása.
A 4,5 méter magas bronz szobor külseje sima felületű, a belseje részletesen kidolgozott. Benne a magyar történelem egy-egy eseményét, korszakát megidéző jelkép, dombormű, és számos felirat található.
Buda és Pest címere
Lehet benne nézelődni és találgatni a jelképeket mire is utal.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése