2019. augusztus 9., péntek

Zsolnay Aranykora

Zsolnay-negyed
Gyugyi-gyűjtemény
A gyűjtemény az Európa Kulturális Fővárosa program alkalmából lelt otthonra Pécsen, egy kifejezetten e célra átalakított szecessziós épületben.
A Sikorski-villa őse 1853-ban épült műhelynek. Zsolnay Vilmos később itt helyezte el az első gőzgépét. Az épületet többször bővítették, majd az 1880-as évektől Zsolnay Júlia és férje, Sikorski Tádé, a híres bécsi építészmérnök otthonául is szolgált. Az alagsorban megmaradtak a műhelyek, a földszinten lakott a személyzet, az emeleten pedig a család.
Dr, Gyugyi László műgyűjtő 1933-ban Tamásiban született. Az 1956-os események után emigrált Angliába, onnan pedig az Egyesült Államokba költözött, elismert elektromérnök. Pécsnek adományozott, Zsolnay-gyűjteménye már több mint hétszáz darabot számlál. Minden évben ellátogat Pécsre és új darabokkal gazdagítja a gyűjteményt.
A kollekció darabjai a gyár 40 évét felölelő (1870-1910) historikus, millenniumi és szecessziós korszakából származnak. Jellemzői, hogy minden forma-, motívum- és technikai színvariációból csak néhány darab készült, a Zsolnay manufaktúra legkiválóbb, világ- és nemzetközi kiállításokon is szerepelt alkotásai.
Alhambra, szárnyas váza, Sikorski Tádé tervezése
A historizmus korszaka (1878–1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka  jellemzőek. Zsolnay Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. Tervező, Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar „nép-életnek” jelenetei.
Óriás csutora, melyet Pest városa rendelt Rudolf trónörökösnek nászajándékul 1881-ben, szüreti jelenettel. Zsolnay Vilmos elkészítette eosin mázzal, az 1896-os Millenniumra is.
Millenniumi korszak. Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eosin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eosin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét.
 Júlia vázák, tervezője Zsolnay Júlia után
Szecessziós korszak. Vilmos halála után fia, Miklós vette át a gyárat, Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait.
Rózsaillat 
Apáti Abt Sándor tervezés, melyen feltűnik az eosin zöld, bronz és vörös színe egyaránt
 Vázák
 Váza forrásból ívó nő alakkal 
Tervező: Apáti Abt Sándor (1900-1901)
 Cicákkal
Dombormű virágos keretben, vásárfia (1901-1902) 
Tervezője: Kallós Ede
 Luna mellszobor, ahol a Holdat az istennő személyesíti meg
 Vázák
Valahol olvastam, hogy ez hazánk egyik legszebb kiállítása, tényleg lélegzetelállító, itt csak egy kis ízelítő!
Folyt. köv.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése