Pirogránit udvar, Zsolnay-negyed
Zsolnay nevéhez kötődik: a Zsolnay-porcelán, az eosin, és a pirogránit. 1885-ben az épületkerámia minőségének javítására tett kísérletek
eredményeként jött létre, kifejezetten azért, hogy a költséges kőfaragványokat kiváltsa a
historizáló épületek homlokzatán. Magas hőfokon égetett építészeti
kerámia, amelynek szemcsés, homokkőre emlékeztető a szerkezete.
Mázatlanul vagy különféle mázakkal jól
alkalmazható kül- és belterekben egyaránt.
Cifra kémény
A kályhagyár kemencéinek gyűjtőkéménye volt, amelyekkel ún.
rókatorok-csatornákon keresztül volt összekötve. Nevét kerámia díszeiről
kapta. Szabadon álló pozíciója a körülötte lévő épületek elbontásával
állt elő, így tudott igazán az udvar meghatározó elemévé válni.
Neves építészek (Lechner Ödön, Komor
Marcell) látták meg a nagy lehetőséget a fagyálló Zsolnay pirogránit
épületkerámia alkalmazásában, a Zsolnay gyárral szorosan együttműködve
határozták meg a 19. század végi magyar szecessziós építészet színes világát. A budapesti Iparművészeti Múzeum, a Mátyás templom és a
Földtani Intézetet, elsőrendű példái ennek az irányzatnak.A "piro" előtag a magas hőmérsékleten való égetésre, a "gránit" a szilárdságra, tartósságra utal. A porózus szerkezetű anyag sav és fagyálló, ezért sem a nedvesség, sem a hideg, sem a szennyezett levegő nem támadja meg.
A Pirogánit udvar jelenleg alkalmi rendezvénytér, különféle koncerteket is tartanak itt.
Gyár épületei, bár a tényleges munka már nem itt folyik, hanem a mellette lévő épületekben
Folyt. köv.....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése