2014. június 9., hétfő

Szegedi séta 6.

Bejártam tereket, utakat, sétám végére megérkeztem a Tisza partra.
Előbb még rácsodálkoztam a monumentális méretű Móra Ferenc Múzeumra.
Steinhardt Antal és Láng Adolf tervezte (1896)
Móra Ferenc 1917-1934 között a múzeum igazgatója
 Móra Ferenc szobra, Tápai Antal szobrászművész alkotása 1938-ból.
 Móra Ferenc alakja mellett egy ülő alak, amely Kotormány János hivatalszolgáról, 
Móra „személyem körüli miniszteréről” lett megmintázva.
Nekem Szegedről elsőként a Tisza jut eszembe, 
örömmel vizslattam most is a nagy hömpölygő vizet.
Végre egy hely, ahová felmászhattam, a Dóm tornyába ugyanis csak előre bejelentkezéssel, csoportosan lehet felmenni, szintúgy a Városháza tornyába, ezért nagy boldogsággal lépcsőztem fel a hídra, hogy felülről szemlélhessem a Tiszát.
 A vár egyik bástyájának maradványa, szemben lévő parton a városi strand, most még eléggé üresen.
 Hétvégén biztos sokan ücsörögnek a lépcsőkön.....
 Amit mindig elmondunk, mikor megpillantjuk 
"Ki a Tisza vizét issza, Vágyik annak szive vissza
Ez egy népdal szövege...

"Ki a Tisza vizét issza,
Vágyik annak szive vissza.
Lám, én is ittam belőle,
Megfájdult a szivem tőle.

Zavaros a Tisza vize,
Barna kislány fürdik benne.
Én is megfürödtem benne,
Rám is ragadt a szerelme.

Tisza partján elaludtam,
Jaj, de szomorút álmodtam!
Megálmodtam azt az egyet!
Hogy a rózsám már mást szeret."
Lapis András - Hunyadi Mátyás (2001)
Mátyás 15 évesen, 1458-ban választották királlyá.
 Vár maradványa
Tovább sétálva a Stefánián,
Erzsébet királyné carrarai márványból faragott szobra 
(Ligeti Miklós 1907), 
Margó Ede (1912)
 Dankó Pista dalköltő, cigányprímás szobra
(1858-1903)
Több mint félezer dallamot, nótát komponált, melyek a magyar nóta történetének egyik legnagyobb alakjává teszik. A Dankó-nóta jelentősége túlmutat önmagán, hisz oly korban történik mindez, amelyben a magyarságunk megtartóereje a tét, vagy ahogy Ady mondja:

"Magyar Dankó Pista, áldjon meg az isten,
Akinek a lelke elvágyódik innen,
Akit kerget, hajszol sóvár, beteg vágya,
Akinek a lelke magyar földön árva,
Megmenti, megtartja a te magyar lelked,
A te nagy bánatod, a te nagy szerelmed,
A te duhajságod, a te kacagásod…
Visszaadtál nekem egy vesztett világot!…"
(Ady Endre: Dankó, 1900)

A kor legnagyobb színészei éneklik nótáit a színpadokról, és népszerűsége talán ennek is köszönhetően egekig repül. Saját daltársulatot szervez megélhetésből, járja az országot. 
A szerzői jogok kialakulatlansága okán, bár az ország legkisebb szegletében is játsszák dalait, ő maga, többnyire szegénységben él, tüdővészben hal meg.
A korszak egyik legnevezetesebb temetése lesz utolsó ünnepe. 
Ötszáz dalát képviselendő, ötszáz cigányzenész kíséri sírjáig.
 
"Bölcsődben a koldus fiát ringatták. 
Koporsódban mint királyt kísérnek utolsó utadon." 
(Gárdonyi)
Deutsch palota (Lechner Ödön 1900)
A pesti Postakarékpénztár mása.
Szegedi Nemzeti Színház. 
Fellner és Helmer bécsi építész páros munkája, mint a Vígszínház Budapesten. 1883-ban épült.
mint a budapesti Vígszínházat a híres bécsi színházépítő, tervező páros Hellmer és Fellner tervezett eklektikus-neobarokk stílusban. 1883-ban nyílt meg, de 1885-ben leégett és 1886-ban  ismét megnyitotta kapuit. A homlokzatát Erkel Ferenc és Katona József szobrai díszíti - See more at: http://www.algyoihalaszcsarda.hu/szeged.php#sthash.ilYy6lfu.dpuf
A nap végére szerencsésen megtaláltuk egymást a férjemmel, még egy utolsó pillantást vethettünk a lenyűgöző Dómra, és makettjére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése