2014. június 6., péntek

Szegedi séta 3.

Ezek után a Somogyi út 7. számú ház keresésére indultam. Meg kell mondjam, hogy nagy segítségemre volt, hogy fiam az okos telefonomra letöltött egy alkalmazást, amin Szeged összes nevezetessége rajta van. Valójában ők ezt használják már a világ minden pontján. Csodálatos dolog! Egy kis vékony telefon helyettesíti az útikönyvet, fényképezőgépet. Sőt ha internetes előfizetői csomagom lenne, akkor az internet és navigáció is elérhető lenne bárhol. De sajna nem utazom annyit, hogy ez nekem megérje.....
Nos a bicikliző Einstein szoborra voltam kíváncsi, mely az Akadémia udvarán található.
Bánvölgyi László - Bicikliző Einstein (2008)
A zseni hétköznapi emberi mivoltában. Egy Californiában 1933-ban készült fotó adta az ötletet a szobrásznak.
 Nagyon szeretem ezeket az úgynevezett utca szobrokat...nocsak Einstein biciklin.....???
Nem messze ide a Somogyi utca 13. szám alatt található a Fekete-ház, mely nevét egykori megfeketedett festéséről kapta, ma múzeumként üzemel.
Mayer Ferdinánd vaskereskedő lakott itt családjával. Zárt erkélyén hímeztek a híresen szép Mayer lányok, akikről Mikszáth Kálmán is megjegyezte, hogy az óra is megáll, ha belépnek a szobába.
Milyen jó rálátásuk volt itt a városra...! Biztos mindenről tudtak, ami történt....!
Gerster Károly- Fekete ház (1856-57)
A Dugonics teret 2012-ben újították fel, itt található a Központi egyetemi épület, 1872-ben épült Főreáltanodaként
 De kit is látok éppen kijönni az egyetem épületéből, nem mást, mint Szeged Nobel díjas tudósát Szent-Györgyi Albertet. A szobrot tavaly 2013-ban avatták fel, a tudós születésének 120. évfordulója alkalmából. Szent- Györgyi Albert 1931-45 között a Szegedi Tudományegyetem orvosi vegyészeti intézetének professzora volt
 Bíró Lajos mátészalkai szobrász alkotása
József Attila 1924-ben iratkozott be a szegedi egyetem magyar-francia szakára, de Tiszta szívvel című verséért eltanácsolták. A szobra azért itt áll.....
 Árvíz szökőkút (1979) zenélő, fényeffektussal kísért vízjáték. Káváján Juhász Gyula sorai
" Állj boldogan és büszkén, ősi város
Simulj szerelmes szívvel a Tiszához."
1933. május 25-én felállított Délvidéki országzászló emlékére felállított, oldott kévére emlékeztető mű. Simor Márton munkája (2012)
 De kiről is kapta nevét a tér....?
Dugonics András (1740-1818) piarista pap, egyetemi tanár, nyelvújító, az első magyar regény írója, 1788-ban adták ki Etelka című regényét. Az első magyar nyelvű matematika tankönyv szerzője.
Izsó Miklós szobra (1876)
A tér régen gabonapiac volt, egy kis keresgélés után meg is találtam a Kenyérszegő című szobrot. Pátzay Pál szobra (1984) eredetije Kapuváron áll.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése