2014. június 5., csütörtök

Szegedi séta 2.

A Dóm téren végigsétálva az Aradi vértanúk terére értem, szemben a Hősök kapuja, melyre nagyon kíváncsi voltam, ugyanis Aba-Novák Vilmos freskói láthatók itt, melyet 1946-ben bevakoltak és lemeszeltek, majd az Aba- Novák család támogatásával 1995-2001 között restaurálták.

Porta Heroum - Hősök kapuja
Pogány Móric (1937)
Több ezer első világháborús szegedi hősi halottnak állít emléket. (Fali táblákon a hősök nevei olvashatók) Halott katona és az élő katona szobrával. A halott katona szinte súlytalannak látszik, bakancsával alig érintve a földet.
Krisztus a főalak, aki hirdeti a feltámadást "Tett" allegóriája, két főangyal feliratos szalaggal lelkesíti a harcba induló katonákat, élükön Horthy Miklós
"Hit" allegóriája, háborús szenvedés látomása, vigasztaló lelkipásztorok, özvegyek, árvák, katonasírok. Az egyik kereszt helyén rohamsisak, az ismeretlen katona arca vörös felkiáltójellel.
 Halott katonák menetelnek a fakeresztes sírok felé
 A montellói fa, tövében katonákkal. A doberdói csatamezőn volt egy fa, mely a kilőtt puskagolyók ezreit fogta fel, megmentve ezzel sok szegedi katona életét. Ezt a szétlyuggatott fatörzset a katonák hazahozták, és mai is őrzik a múzeumban.
 Huszárroham
A téren található II. Rákóczi Ferenc szobra
ifj. Vastagh György (1912)
 "Istennel a hazáért és a szabadságért"
Szintén nagyon kiváncsi voltam a képek alapján az 1956-os emlékműre, alig találtam meg a Rerrich teret, ami szinte egy zárt tér, oktatási épületekkel körbevéve, ráadásul most teljesen beépítik, csarnokokkal, nagy valószínűséggel a színészek öltözőjeként fog szolgálni a szabadtéri játékok idejére. Meg kell mondjam, akit megkérdeztem a szoborról nem tudta megmondani hol van, pedig pár méterre voltam tőle. Hm...
A Kolozsvári testvérek sárkányölő Szent Györgyéhez egyáltalán nem lehet odaférni, teljesen körbeépítették. Igaz ez nem az eredeti szobor, hanem másolat...de azért sajgott a szívem. Valamit valamiért, de ezt az amúgy meghitt hangulatú teret most teljesen tönkretették, a lenti szoborhoz sem tudtam közel menni, hogy alaposabban megcsodáljam. :((

Melocco Miklós  - A szabadság pillangója (1997)
A szabadságvágyat szimbolizáló kérészéletű lepkét 19 fiatal hordozza a vállán. Az alakokat valóságos személyekről mintázta a szobrász, köztük van Latinovits Zoltán, Mansfeld Péter és maga szobrász is aki 1956-ban volt fiatal. A lepke szárnyain Illyés Gyula - Egy mondat a zsarnokságról című verse " Hol zsarnokság van, ott zsarnokság van..."
"... nem az úgynevezett sztárokat, a forradalom arisztokráciáját, Nagy Imrét, Malétert akartam ‘56-ból megörökíteni, mert az másmilyen szobrot követelt volna, hanem az utca népét, akiket magam is ismertem,.....
A szoborcsoportoknak nevet, fejezetcímeket, mint a regényekben szokás, nem adtam. De van benne szerelmes pár, vagy ember pár; van bajtárs, ahogy Komondi Sándor megragadja Csűrös Zoltánt, aki összeesik. Egy-egy arc több típust is képvisel. Van ott egy elegáns úr, aki visszafordulna, de a tömeg nem engedi. Börtönben is ült valamikor, de ő csak győztes akart lenni, nem hősi halott. A szobor hátsó részen ott fekszik Danner János alakja, akin átlépnek, mert nem veszik észre, hogy meghalt. Észrevétlenül vált halott hőssé. Nem volt sem időm, sem pénzem arra, hogy szót ejtsek a pocsék emberről, a gyáváról, aki elbújva várta ki a fejleményeket. Én csak a szépet akartam megmutatni..."

Folyt. köv....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése