2014. június 7., szombat

Szegedi séta 4.

Kárász utca, Szeged korzója, rögtön a Dugonics tér felől, négy alakos utca szobor kompozíció fogadott. A zenebohóc és az őket hallgató, figyelő publikum, egy hölgy, kislány és pulikutyus.
Tényleg gitározott az utcán egy fiatal fiú, megalapozva a sétáló utca hangulatát. 
Kigl Sándor - Utcai zene (2002)
Ungár - Mayer ház, tervezője Magyar Ede (1911), földszintjén működött a párizsi stílusú Corso kávéház, mely József Attila és Juhász Gyula törzshelye is volt.
Egy kissé letérve a sétálóutcáról, már messziről észrevettem újabb célpontomat, a Reök palotát, melynek felfedezését nagy kíváncsisággal vártam. Regionális Összművészeti Központként üzemel, a 2008-ban gyönyörűen felújított, 1906-1907-ben épült szecessziós épület.
Tervezője Magyar Ede (1877-1912), építtetője Reök Iván, vízügyi mérnök. Ennek megfelelően a vízi világot és növényvilágot szimbolizálja. A florális szecesszió remeke.
Nem tudtam betelni ezzel a csodás épülettel, többször körbejártam, szerencsémre megnézhettem belülről is. Merő véletlenségből, ma van a szecesszió világnapja, így ennek örömére gyönyörködjünk ebben a szépségben!
 Nem véletlen, hogy tervezőjét magyar Gaudinak is nevezik....
A csodálatos kovácsoltvas lépcsőházat, Fekete Pál, szegedi díszkovácsmester készítette, Magyar Ede rajzai alapján
Magyar Ede 35 évesen szíven lőtte magát, szerelmi bánat miatt.........??? Mindig ez a fránya szerelem!! Ez a ház pedig meghozta számára a hírnevet, rengeteg megrendelője lett, és ő tervezte Kaposváron a Csiky Gergely Színházat is.
Klauzál térre vettem az irányt, amely kettészeli a Kárász utcát. 
A téren áll Kossuth Lajos szobra 
(Róna József - 1902)
Kárász ház, ennek erkélyéről szónokolt utoljára Kossuth 1849. július 11- én, 60 ezer ember előtt.
A tér másik oldalán Millenniumi díszkút, az Árpád-házi királyoknak állít emléket, Tóbiás Klára (2000)
Fagylaltozás a Klauzál téren a Cappella cukrászda teraszán, amely az idei fagylaltverseny nívódíját kapta. 2014. év fagylaltja a mézes-diós-hecsedli, na, ez nem az volt, de szintén valami díjnyertes fagyi :-))

A Kárász utca, Széchenyi tér felőli oldalának ún. köszöntő szobrai (Salve szobrok) Karneválherceg és hercegnő, Párkányi Raab Péter (2000)
Ilyen lett a 2001-ben felújított Kárász utca, egy csipetnyi mediterrán hangulattal. Nagyon tetszett....
Folyt. köv....hú még mennyi látnivaló van hátra, el sem hiszem, hogy egy nap alatt ennyi mindent bejártam.... :-))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése