2023. szeptember 24., vasárnap

Könyvpalotában

A Kulturális Örökség Napokon utolsó pillanatban még sikerült bekukkantanom az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltárépületébe, a Ferenciek terén. Sajnos itt már lemaradtam az idegenvezetésről, de még megengedték, hogy a Dísztermet megnézzem.
A könyvtár mai épülete Skalnitzky Antal tervei alapján 1876-ban épült eklektikus stílusban. A homlokzaton megjelenő sgraffitók pedig Than Mór keze munkáját dicsérik.
Az épület homlokzatának tetején két angyal tartja a pesti egyetem címerét, alatta a felirat: Bibliotheca scientiarum universitatis hungaricae, (A magyar tudományegyetem könyvtára)
Februárban készített fotókon, itt még a fák nem takarnak....
A lépcsőházat Lotz Károly sgraffitói díszítik
Legszebb terme a barokk karzatos teremkönyvtárakat idéző Nagyolvasó, vagy Díszterem
A 228 m2 alapterületű, 15 méteres belmagasságú terem allegorikus nőalakokat ábrázoló freskóit Lotz Károly készítette, a tudományokat és művészeteket szimbolizálják.
Than Mór egész alakos festménye, magyar huszáruniformisban ábrázolja Ferenc Józsefet, aki a könyvtárépület megépítését magánvagyonából is jelentős mértékben támogatta.
A Nagyolvasó a bejárattal szembeni három nagy ablakán, illetve a mennyezeti üvegtetőn keresztül kapja a fényt. A II. világháborús bombázások során betört az üvegtető, és a polcokon lévő könyvek eláztak, de nagyobb háborús károkat nem szenvedett az állomány, ahogy 1956-ban sem.
A könyvtárt Oláh Miklós esztergomi érsek alapította 1561-ben. Egyetemi gyűjteménnyé 1635-ben vált, amikor Pázmány Péter megalapította a nagyszombati egyetemet. A jezsuita rend 1773-as feloszlatása után az egyetem és vele együtt a könyvtár állami intézménnyé lett, majd 1777-ben Budára, a királyi várba költözött, majd 1784-ben Pestre, a ma is ismert helyére. Ebben az időszakban ezen a telken még nem a ma is látható palota, hanem a ferences kolostor egyik épülete állt.
A könyvtár állománya közel 2 millió dokumentum, melyek között a mindenkori egyetemi oktatást és kutatást támogató könyvek és folyóiratok mellett kódexek, ősnyomtatványok, és számos értékes kézirat található. A főváros harmadik legnagyobb könyvtára.

2 megjegyzés:

  1. Most olvastam végig a pesti bejegyzéseid, hihetetlen jó, hogy ezeket megírod/mutatod, mert én soha nem jutnék el ilyen helyekre, az az igazság nem is tudok lehetőségekről, ahogy most te bejutottál a Kulturális Örökség Napok keretén belül, nem tudom figyelemmel kísérni, mert nem jutok el Pestre úgysem csak ha utazok valamerre repülővel és rohanásból állunk ki. 🥺 olyan gazdag programjaid vannak kulturális területen, már arra is gondoltam, hogy biztos összefügg a munkâddal is.
    Szóval, mutasd csak ezt a sok érdekességet, legalább így is okosodok😄

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pár évvel ezelőttig én sem ismertem Pestet. Most, hogy lehetőségem van időnként több napot ott tölteni, ismerkedem a sok-sok látnivalóval és bevallom nagyon élvezem. Mennyi minden szépség van ott, és nem is tudtam róla, egyszerűen tobzódom a látnivalókban. :D
      Nem, sajnos a munkámmal nem függ össze, teljes mértékben hobbi.....

      Törlés