2019. szeptember 13., péntek

Zrínyi Vár

Szigetváron még egyikőnk sem járt, így ide is ellátogattunk. Kíváncsiak voltunk Zrínyi várára, mely jellegzetes XVI. századi földvár. Alig találtuk meg, messziről nem emelkedik ki, mint általában a hegytetőn álló váraink. A négy bástya és a várfalak szabálytalan négyszög alakú területet zárnak közre.
A vár előtt Bencsik István szobra áll, a Genezis sorozat egyik darabja, egy hatalmas ujj, hasonlóra Pécsen is  rácsodálkoztam. Talán Isten ujja........
'Genezis (görög = 'eredet, születés')
A vár és a város 1473-ban vétel útján az Enyingi Törökök birtokába került. A család legnevezetesebb tagja, Török Bálint végeztette el a vár és a település igazi erődítménnyé történő kiépítését az 1530-as években. A belső várat nagy területű, sarkain olasz-bástyákkal megerősített külső várrésszel bővítette, az erődöt az Almás-patak vizével feltöltött árokrendszerrel vétette körbe, amelyen keresztül felvonóhidak biztosítottak összeköttetést a külső és belső vár, illetve a város között.
A Szigetvári Zrínyi Vár a történelembe az 1566-os ostrommal írta be magát, amikor Szulejmán szultán Bécs ellen induló közel 80.000 fős seregét az akkori várkapitány Zrínyi Miklós horvát bán, a várfalak előtt megállította. Zrínyi 2500 katonájával védte a várat 34 napig, de a szüntelen ostrom után a külső erődítményt feladta és a belső várba húzódott a megmaradt 800 katonájával. Szeptember 5-én Szulejmán szultán elhunyt, amiről sem az ostromló sereg, sem a védők nem tudtak. Két nap múlva, mivel az égő belső várat már nem tudták tartani, Zrínyi kitört a várból. A vár eleste után 123 évig török zászló lengett a vár felett.
 Kiss Ernő - Szigetvár ostroma

 Zrínyi Miklós (1508?-1566), a hadvezér,
a költő és hadvezér dédapja
Szabó Tamás - Zrinyi Miklós és katonái (2016)
"IN GLORIAM ET HONOREM AETERNUM MILITUM INVICTORUM. MMXVI."
(Örök dicsőség és tisztelet a legyőzhetetlen katonáknak!)
Somogyi József - a várvédő Zrínyi Miklós bronzból öntött lovasszobra (1968) A szobor talapzatára a költő Zrínyi Miklós „Mint Hektor Trójának…” kezdetű, kilencsoros epigrammájának első versszakát vésték.

Mint Hektor Trójának,  
Ugy én Szigetvárnak 
Erős őrzője voltam; 

Mutattam pogánynak,  
Hogy nagy Jehovának  
Kedves szolgája voltam; 

 És előbb éltemet, 
 Hogysem hűségemet 
Testembül kibocsáttam.
 
A várudvar közepén Szulejmán dzsámija áll a csonka minarettel, benne a Mekka felé tájolt imafülkével és a faltöredékeken látható perzsa-arab nyelvű feliratokkal.
Az 1930-as évek elején Andrássy gróf a dzsámival közös tető alá hozta nyári kastélyát, melyben a várháborúk korát bemutató kiállítás látható
Kiss István - Tinódi Lantos Sebestyén bronzszobra. (1967) Tinódi az 1530-as évek végétől 1541-ig volt Török Bálint udvari énekmondója Szigetváron.
A bejárat modern csarnokát itt sem szerettem, nem értem mi szükség volt a vár közepére építeni, hozzácsatolva az Andrássy-féle nyári rezidenciához.
2013 óta folyik a Szigetvár melletti Szulejmán sírkomplexum régészeti feltárása, a Pécsi Tudományegyetem kutatói nemrég újabb épület nyomaira bukkantak. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése