2022. november 23., szerda

A türelem kakit terem

Boldogság, végre termett a kakiszilva fánk, négy év várakozás után, kb. 45 kg termés lett rajta.
A férjem már nagyon dühösen méregette, azt mondta, hogy ez egy kis sarj, (tényleg az egyik évben elfagyott, és a tövéről új hajtást hozott) sosem fog teremni. Sok apró kis virág volt rajta, messziről szinte nem is látszott, hogy virágzik. Szép, bőrszerű a levele. Mondtam, hogy akár terem, akár nem olyan szép kis fa, nehogy kivágja. Igazi Pató Pál, lassan fordul termőre. :)
A virágokból apró kis zöld cseresznye nagyságú bogyók lettek, azt olvastam róla, hogy ez bizony csak egy fattyú, nem lesz belőle igazi termés. Figyeltük, vajon mi történik! :) Láss csodát elkezdtek hízni, növekedni, színesedni az apró zöld termések. Mi nem ritkítottuk, volt olyan ágacska, ahol nyolcan is tolakodtak. Rendkívül erősen kapaszkodik kis kocsányon az ághoz, magától nem hullik le. November elején, a fagyok előtt, ollóval takarítottuk be a nagy termést, nehogy letépjük az ágakat. 
Utóérő növény, szépen pirosodik és puhul. Az érését fel lehet gyorsítani, ha egy zacskóba almák közé tesszük, az almából felszabaduló etilén sietteti az érési folyamatot. Kipróbáltuk, tényleg, így pár nap alatt megérik. Éretlenül nem jó, túl csersavas, de ha már pirosodik és puhul, fantasztikusan finom, mézédes, különleges ízű. Nekem egy kicsit a sütőtök, datolya, barackra hasonlít az íze. Ha szép piros, akkor úgy néz ki, mint egy paradicsom. Vékony héja van és nincs magja. Nem is értem miért írják, hogy magról szaporítható! 👀
Mint kiderült nagyon egészséges, sokféle vitamint, mikroelemet tartalmaz. Teljesen bio, semmiféle vegyszert nem látott. Négy éve még pár ezerért vettük a csemetét, most láttam elég borsos az ára. 
Fügét akarok még ültetni a kertbe, vajon mennyibe fog kerülni?

"A datolyaszilva (Diospyros kaki) a hangavirágúak (Ericales) rendjébe és az ébenfafélék (Ebenaceae) családjába tartozó ősi kultúrnövényfaj. Ismeretes még kakiszilva, khakiszilva, sőt káki vagy kákiszilva néven is, használatos a sharon (sharongyümölcs), hurma, lótuszszilva vagy égiszilva elnevezés is. Délkelet-Ázsia, Kína és India ősi kultúrnövénye. Távol-Kelet kertjeitől Amerikáig mindenütt megtalálható a szubtrópusi és a szubmediterrán klímában."

2 megjegyzés:

  1. Képzeld, én még soha nem ettem! Hallottam, olvastam róla, piacon láttam is (szerintem darabra adták, úgy rémlik. Akkor a tietek egy vagyont ér az a mennyiség 😄😄)
    Valamit készítesz is belőle vagy "csak" megeszitek? Egyébként nagyon szép termés!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kaptak a családtagok és eszegetjük folyamatosan ahogy puhul. Annyira finom, hogy nem csinálok belőle semmit. Jó lenne ha sokáig ehetnénk! :)) Esetleg, ha sok megérne belőle egyszerre, valami dzsem-félét gondoltam ki.

      Törlés