2019. november 25., hétfő

Gömbkilátó

Már régen vágytam rá, hogy szétnézhessek ebből a gömbből Balatonbogláron.
Eredetileg a magyar alumíniumipar jelképeként mutatták be a Budapesti Nemzetközi Vásáron a belföldi idegenforgalom pavilonját, a Magyar Atomium’’-ot, amely az 1958-as brüsszeli világkiállítás híres jelképének ihletésében épült Kádár István mérnök tervei alapján.
A gömb alakú, 15 méter átmérőjű szerkezetet 240  háromszöglemez alkotta. A hetvenes évek végén Balatonboglárra került, és Xantus János Gömbkilátó nevet kapta, 2012 óta látható mai formájában.
A 165 méter magasan álló kilátóból a Balatonban és a szemközti, északi parti tanúhegyekben gyönyörködhettünk. Távolban Fonyód iker-hegyei
Mellette van egy kalandpark is, életemben először és utoljára boboztam, a párommal együtt egy kétszemélyes bobban ültünk. A sebességet hátul ő szabályozta, én meg elől adtam az alaphangot, hangos visítással........
Örülök, hogy vén fejjel még volt merszem kipróbálni, teljesen megdicsőültem magamtól, hogy milyen bátor vagyok. A párom is csak álmélkodott, nem gondolta volna, hogy bele merek ülni. Volt egy-két rázósabb, meredek szakasz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése