2018. május 23., szerda

Áldás békesség!

Kecskemét főterén, majdnem az összes felekezet temploma jelen van. Körbesétáltam a református templomot is, ami szintén romantikus volt, a keskeny boltíves ablakoknak és a ráfutott repkénynek köszönhetően. Mint  írtam, a Szent Miklós-templomot 1540-től 1564-ig a katolikusok és a reformátusok közösen használták, de egy megállapodás szerint a kálvinistáknak végül ki kellett költözniük.
Ezután először egy fatemplomot emeltek, amely a 1678-ban tűzvész martaléka lett. Majd küldöttséget menesztettek Konstantinápolyba, ugyanis a török hódoltság területén nem engedélyezték a kőtemplomok építését. Végül, egyedülálló módon, a kecskeméti gyülekezetnek sikerült a török szultánnal megegyeznie, de ez a helyieknek 669 aranyába került.
Az építkezés 1680-ban kezdődött, és négy év múlva már fel is szentelhették a templomot. 
Sajnos zárva volt, belül nem nézhettem meg. Kérdezősködtem az egyházi boltjukban is, nem tudták miért nincs nyitva. Szeretem a református köszöntést, ahogy fogadtak mindenütt... " Áldás békesség" és tényleg éreztem a szívemben az áldást és békességet....................
Állítólag a belső tér gazdagon volt díszítve, de a későbbi átalakítások során lemeszelték. Az épület kezdetben gót és késői reneszánsz stílusjegyeket viselt, de mikor a 18. század végén kéthajóssá bővítették, a tornyát már barokk stílusban magasították meg, 53 méteres magasságig. 1911-ben súlyos földrengés rongálta meg a város sok épületét, köztük ezt templomot is.
 
A templomhoz reneszánsz jellegű bazársor kapcsolódik. 1877-78-ban Pártus Gyula tervei alapján, a református egyház építtette. A II. világháborút követően államosítások sora kezdődött, mely a bazársort sem kímélte. 
A magánkereskedők üzletei állami kézbe kerültek, azokat összevonták, a helyiségeket átalakították, itt nyílt meg az első Állami Áruház. Sajnos jelenleg is bérlőkre vár nagy része, az elhagyatottság látszik rajta.... :((
 Békesség néktek!
Folyt.köv......

2 megjegyzés:

  1. Valahol írtál a növénykiültetésekről. Ügyes a kerttervezőjük, mindig megcsodálom, fotózom a kiültetéseket, ötletet szerezni. Nem is figyeltem, hogy üresek azz üzlethelyiségek, vagy közben váltak azzá, hogy nem jártam ott.

    VálaszTörlés
  2. Tényleg nagyon szépek a parkok.

    VálaszTörlés