2019. június 1., szombat

Kortárs művészet

A budai séta program és a nap fénypontja volt számomra, a Koller Galériában tett látogatás (Táncsics u. 5.sz.) Egyszerűen lenyűgözött az a sok szépség, amit láttam. Még csak most ismerkedem a kortárs alkotókkal. Érdemes elmélyedni ebben a témában....
Magyarország első magán galériája 1980-ban nyílt a Budai Várnegyedben, Amerigo Tot – a világhírű magyar-olasz művész – műteremházában.
Koller György (1924-1996) a galéria lapítója

 A magyar és nemzetközi kortárs és modern művészeket képviseli. Érdekes, hogy a szobrok jobban vonzottak, mint a festmények. Persze itt olyan töménységben van jelen minden, hogy érdemes időnként ellátogatni és a kortárs művészet egy-egy szeletkéjét tanulmányozni

 Boldi
Szmrecsányi Boldizsár(1970 Budapest -) Színház, Rollerező
Számos köztéri alkotása van, de sajnos még egyet sem láttam.....
 Párkányi Péter (1967 Balassagyarmat -) " Realista álom"
Melocco tanítványa. Sok köztéri szobra van, többek között, amit már én is láttam, Básti Lajos, Lukács Margit, Gobbi Hilda, Latabár Kálmán, Tímár József, Soós Imre egész alakos portrészobrai a Nemzeti Színház szoborparkjában, 2002. Budapest
 Amerigo Tot emlékszoba
Amerigo Tot, a magyar származású Tóth Imre szobrászművész (1909–1984) Fehérvárcsurgón született. 1926 és 1928 között Budapesten tanult Helbing Ferenc és Leszkovszky György tanítványaként. Később felvételt nyert a németországi Bauhaus művészeti intézménybe, ahol többek között Moholy-Nagy László tanítványa volt. 1933-ban a nácik fogságából megszökött, s gyalog érkezett Rómába, ahol élete hátralévő részét töltötte. A Római Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíja segítette szobrászatának kiteljesedését. 1969-ben visszatért Magyarországra.
Figurális munkái közül a leghíresebb a „Csurgói Madonna”, amit szülővárosa Fehérvárcsurgó számára mintázott, s amelynek alakjaiban édesanyját és önmagát formálta meg.
  „Mag apoteózisa” 
A világ legnagyobb domborműve a mai napig Amerigo Tot munkája, a Gödöllői Agrártudományi Egyetem dísztermében található, itt a makett bronzöntvénye látható
 Asszonyok a tengerparton (1981)
 Kilátás az emlékszobából
 Kitekintés a kert felé, Párkányi Péter - "Elmélkedés"
 Szoborkert - a nyugalom szigete
 Szomszédos épületek a kertből
 Négy szint művészet a kerttel összhangban
 Varga Imre (1923 Siófok- ) Várakozó lámpaoszloppal
Sok köztéri szobra van, debreceni alkotásai a Professzorok, Heverő női akt a Kossuth Egyetemen, az utóbbit, szégyen nem láttam eddig... ..... Legutóbb a Várakozók szobrával találkoztam Óbudán
Azt hiszem, mostantól nagyobb figyelmet fogok fordítani a galériákra és a kortárs művészetre! Az alagsorban antik műalkotások voltak. Végül 12,2 km tettem meg aznap, a telefonom szerint. Nem mondom, hogy nem fáradtam el, de tele vagyok élménnyel........

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése