2023. február 27., hétfő

Rejtett szépség

Lotz-freskók a Blahán
Olvastam, hogy a Blaha Lujza tér mellett, a József körút 2. sz. alatti kapualjban is van egy csodaszép Lotz-freskó. Amúgy is meg akartam nézni az átalakított Blaha Lujza teret, így megkerestem a freskókat is. A koszos, szürke kapualj ezt a csodát rejti a mennyezeten. Ráadásul kedvemre sem nézegethettem, mert egy kocsi is parkolt a szűk bejáróban.
 
1890 tájékán László Zsigmond igazságügy-minisztériumi tanácsos, a kor befolyásos jogásza vásárolta meg a telket, amelyen a ház 1895-re készült el Kiss István építész tervei alapján. A László-ház anno igen előkelő volt. Ma a Lotz-freskók miatt érdekes.
A házban gyógyszertár is üzemel, de korábban is patika volt itt, amelynek 1927-től az államosításig Örkény István édesapja, Örkény Hugó volt a tulajdonosa. Sajnos, most csúnya reklámok éktelenkednek az épületen.
A sarki félköríves homlokzaton állnak Róna József szobrászművész alkotásai egy férfi és nő, (ő jegyzi a budai Várban Savoyai Jenő lovasszobrát is), a szobrok 1894 óta néznek le a magasból.
Itt állt egykoron 1965-ig a Nemzeti Színházunk, melyet felrobbantottak és elbontottak. Most a Népszínház 100. évfordulójára állított emlékkő utal rá. Felirata felsorolja a leghíresebb színészeik nevét.
Ilyen lett a felújított Blaha Lujza tér, úgy látom itt is sok a beton, kevés a zöld. Azt olvastam most, hogy a régi Nemzeti egykori alaprajzának kontúrja is megtalálható a téren, amit a tér anyagával azonos, vékony burkolati vonallal raktak a térre. Majd ha kizöldülnek a fák megnézegetem.......
A régi Corvin Áruház még nincs kész, lepel fedi
Gyönyörködtem ebben a szép épületben, a József körút 6. sz. alatt
 
1884-től Technológiai Iparmúzeum volt benne, Hauszmann Alajost, műegyetemi professzort bízták meg a tervezésével. Téglából és terrakottából kialakított homlokzata, a földszinti nyitott árkádjával és finom díszítésével a felső olaszországi reneszánsz palotahomlokzatokra emlékeztet. 
Gyönyörű kovácsoltvas kerítése és kapuja
Boltozatos, festett árkádsor
Jelenleg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság működik benne

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése