2018. november 11., vasárnap

A köz szolgálatában

Ebben az évben új szobrot avattak a Debreceni Egyetem előtt. Klebelsberg Kuno (1922-31 közötti vallás és közoktatásügyi miniszter) szobra, Juha Richárd szobrászművész alkotása.
A vesztes első világháború és az azt lezáró trianoni béke után az ország gazdasága  romokban hevert, majdnem minden család gyászolt. Klebelsberg Kuno azt vallotta, hogy a nemzet felemelkedésének egyetlen útja a tanulás, az emberek művelése. 
Minisztersége alatt épült a Debreceni Egyetem. Itt volt amikor a főépület alapkövét letették 1927-ben. Neki köszönhető, hogy az I. világháborút követően folytatódhatott a klinikatelep félbe maradt építkezése. Kezdeményezésére született meg az a törvény 1924-ben, hogy Debrecenben is megszervezhették a Bölcsészettudományi Kar mellett a Tanárképző Intézetet. Az egyetem 1927-ben díszdoktori címet adományozott Klebelsbergnek. A főépület ünnepélyes avatásán is részt vett 1932-ben, már mint nyugalmazott kultuszminiszter.
Két, életét, munkáját, vagyonát, tehetségét a köz szolgálatába állító arisztokrata szobra áll egymással szemben a Debreceni Egyetem előtt. (A másik szobor gróf Tisza Istváné.) Az egyetem története az Osztrák-Magyar Monarchia utolsó éveire nyúlik vissza. Tisza István járta ki azt az 1912-es törvényt mely kimondta, hogy Debrecenben legyen egyetem, de az építés már Klebelsbergre maradt.
 Tisza szoborról itt írtam:  http://nora-bora-nora.blogspot.com/2016/11/vasgrof.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése