2018. október 1., hétfő

Erika vagy csarab?

Anyának vettem ezt a szép kis növényt a lenti képen, magunk sem tudtuk, hogy akkor ez, most erika vagy csarab, így utána néztem. A hazájukon és a környezeti igényeiken kívül a virágzatukban is különböznek: a csarabnak hegyes, kicsi, egyoldalú álfüzére van, míg az erika virágai kicsi harangok, ernyőcskék. 
 Calluna vulgáris (Közönséges csarab)
évelő
Ősszel nagyobb cserépbe ültetve különleges dísze lehet a bejáratnak, ablaknak. Javasolják a  nagyobb cserepet, mert általában tőzegbe ültetve forgalmazzák, ami nagyon hamar kiszárad. A szárazság pedig nagy ellensége ennek a növénynek. Tavasszal ki lehet ültetni  szabadföldbe. Savanyúbb, tápanyagdús földben, napos vagy félárnyékos helyen érzi jól magát.  Európában honos örökzöld cserje, nálunk a Zempléni-hegységben, Nyugat-Dunántúlon és a Bakonyban fordul elő honosan, ahol akár 10-100 cm vastag, laza gyepet alkot, pikkelyszerű levelekkel és apró, rózsaszín vagy fehér virágaival díszít. Norvégia nemzeti virága is.
 Létezik még a Calluna vulgaris 'Notre Dame'- zöld színű
 
Nem összekeverendő az Erica gracilissel (Vékony hangával)
nem évelő
Fagyérzékenysége ellenére ősszel népszerű balkonnövény, egész télen gyönyörködhetünk benne, a virágaival egészen tavaszig díszít. Egyetlen igénye van: a rendszeres és bőséges öntözés. Így tovább tart a szépsége. A komolyabb fagyokig kint tarthatjuk. Napos, világos, szélárnyékos helyet kedveli. A savanyú vagy semleges, tápanyagdús talajt igényel., Dél-Afrikában őshonos.
 Erica carnea - Alpesi hanga
Nálunk is télálló és még a meszest talajt is jól tűri. Ráadásul ha jól érzi magát ősztől tavaszig virágzik. Locsolgatást szereti és tápanyagdús talajba érdemes ültetni.
Én már próbálkoztam vele régebben, nem sok sikerrel. Azt hiszem magamnak is beszerzek egy párat, annyira szép példányokat árulnak most, és mindegyik fajta kapható.

4 megjegyzés:

  1. A bejárati ajtó mellé tettem a ládába csarabot, a másik ezüst színű neve most nem jut eszembe, viszont mikor itthon megnéztem derült ki, hogy ő nem fagyálló.

    VálaszTörlés
  2. Hm, ezen ott van a hópehely, ami elvileg fagyállóságot jelent....

    VálaszTörlés
  3. Én is szeretnék egy ilyen szépsége a kertembe ! Bizakodok benne hogy megmarad ! Üdvözlettel !@


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem eddig nem sikerült életben tartani! Most van itt az ideje, szép példányokat lehet kapni.....sok sikert hozzá!

      Törlés