2014. július 10., csütörtök

Miskolci séta 1.

Elkísértem férjemet Miskolcra, és mivel régen voltam itt, most egy kicsit körülnéztem. Az Avas megmászásával kezdtem sétám.
Az Avas vulkáni eredetű, 234 méter magas domb a város közepén. 
Ezen a képen nem is tűnik nagynak, (egy kicsit csalóka) azért kifulladtam mire felértem a kilátóhoz.
Legelőször a lépcsőn kaptattam fel. Eszembe jutott, hogy a férjem mesélte, hogy gimnazista korában hányszor kellett itt fel-le futniuk edzéseken.
Félúton található az Avasi gótikus református templom, még a 13. században kezdték el építeni, a törökök felgyújtották, majd a későbbiekben többször átépítették. Sajnos zárva volt, de a környéke teljesen elvarázsolt. Elhagyatott Csipkerózsika kertjének tűnt.
 Gótikus ívű bejárati ajtó
 Nem hagyhattam ki, vonzanak az öreg ajtók, kapuk :))
 Oldalsó bejárat, a nagy kistestvére.
Na itt éreztem, hogy elvarázsolódtam.
 Egy öreg kilincs
 Oldalt a fagalériás  harangtorony, 1557-ben emelték
1680-ban került rá toronyóra. Harangjátéka 1941 óta (1965-ben felújították) negyedóránként hallható, de a teljes dallamot csak egészkor játsszák le. A harangjáték jellegzetes miskolci hangnak számít, a Miskolci Nemzeti Színházban is ezzel a hanggal jelzik a felvonások kezdetét. Érdekesség még, hogy a torony az építése óta nem égett le, ezért a meglévő faszerkezet kis kivétellel az eredeti.
 
A templomot teljesen körülveszi Miskolc legrégebbi sírkertje. Hát ilyen szépséges temetőt én még nem láttam. Mondhatom a mesebeli hatás csak fokozódott, néma csend, teljesen egyedül egy sírkertben, magas fák között itt-ott beszűrődő fény, öreg évszázados dülöngélő sírok. A legrégebbi sírkövek a 17. és 18. századból valók. A temetőben nyugszik többek között Szemere Bertalan, Latabár Endre, a színész dinasztia megalapítója, a Miskolci kőszínház igazgatója, rendezője, színésze valamint  Schabinszky László, Munkácsy Mihály barátja és fényképésze, meg jó pár híres ember még.
 Latabár és Schabinszky kripta  
Nehezen szabadultam erről a helyről, legszívesebben egyenként nézegettem volna végig a sírokat a rejtélyes régies írásokat olvasgatva, ha nem lett volna bennem egy kis félsz, hogy egy teremtett lélek sincs itt-vagy itt ez nem is helytálló talán-ki tudja hány lélek bolyongott velem együtt..........
Folyt. köv....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése