2024. február 12., hétfő

Hermina

A Városliget hátsó oldalán fut a Hermina út, Zuglóban. Egy Lechner Ödön tervezte épület miatt sétáltam végig a Ligeten. Meg kell mondjam, hogy bizony errefelé nagyon elhanyagolt sétányok vannak, sok helyen palánkkal elkerített területeket láttam. Nagyon remélem, hogy újabb szépségek épülnek itt és ez a rész is hamarosan megújul.
Felfigyeltem egy szép templomra, így előbb ezt néztem meg. Sajnos zárva volt. Mint kiderült a Hermina-kápolnánál jártam, mely Zugló legrégebbi szakrális épülete.
Budapest közismerten nagyon sokat köszönhet József nádornak, mivel széles körű városfejlesztési tevékenységet folytatott. Három felesége is volt, az első és a második is elhunyt szülés után gyermekágyi lázban. Az elsőtől, Alexandra Pavlovna orosz nagyhercegnőtől egy lánya, a másodiktól, Hermina Anhalti hercegnőtől pedig ikrei születtek. Harmadik feleségétől, Mária Dorottya württembergi hercegnőtől már nem született gyermeke, de ő segített felnevelni a félárván maradt ikreket: Istvánt és Herminát. A mélyen vallásos Hermina az apácaéletet választotta, egy prágai kolostor főapátnője lett, és híres volt jótékonyságáról. Sajnos huszonöt évesen 1842-ben elhunyt.
A korszak legtöbbet foglalkoztatott építésze, Hild József tervezte, neogótikus stílusban, 1842-1854 között épült közadakozásból. A körülötte fekvő városrészt  is Herminamezőnek nevezik. A kápolnát 1856. szeptember 8-án Scitovszky hercegprímás szentelte fel, a misén Liszt Ferenc vezényelte saját kórusművét. 
Remélem lesz majd alkalmam belülről is megnézni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése