2022. szeptember 5., hétfő

Gerencsérek

Az Őrség egyik jellegzetes mestersége a fazekasság.  Magyarszombatfán koncentrálódnak az őrségi fazekas dinasztiák, ma is legalább tíz család űzi ezt a mesterséget a faluban. Az évszázados múltra visszatekintő őrségi kerámia jellemzően sötétbarna vagy zöld mázas. Az edényeket hagyományosan egyszerűbb formákkal díszítették. A környéken jellemzően az Itáliából elterjedt, ún. mediterrán fazekaskorongot használják, melynek lényege, hogy a fazekas nem a korong előtt ül, hanem oldalt, és bal lábbal hajtja a szerkezetet, így mivel az ülőpad magasabban van, a korong nagyobb méretű edények formázására is alkalmas.
 
Az 1791-ben épült kis zsúpfedeles házikóban hajdanán tényleg egy fazekas család lakott, ma Fazekasmúzeum.
Tiszta szoba
Füstös konyha
Pajtában az edények kiégetésére használt boglyakemence
"Gerencsér: Ny-Dunántúlon, főleg Vas megyében azoknak a fazekasoknak az elnevezése, akik tűzálló agyagból nemcsak fazekat, hanem más edényeket is készítenek."
Szépek, a zöld az egyik kedvenc színem......

2 megjegyzés:

  1. Nem is tudtam, hogy az Őrségben is hagyománya van a fazekasságnak.

    Bolondulok a kerámiákért, nagyon vissza kell magam fogni, hogy ne vásároljak újakat 😄a mostani erdélyi utunkon voltunk Korondon egy fazekas műhelyben, előttünk csinált meg egy edényt a mester, én úgy szerettem nézni, ahogy formálódott a keze alatt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is csodálom ezt a szakmát! Mindig valami más kerül ki a kezeik közül.
      Hasonlóképpen vagyok én is, nem nagyon veszek már semmit.....ahogy írtad már többször, az élményeket kell gyűjteni. :)

      Törlés