2016. november 5., szombat

Harangok

Az Alföld közepén kerestem egy kis magaslatot, felmásztam a Nagytemplom tornyába, hogy körülnézzek egy kicsit. :) Igaz a timpanonig lehet lifttel is menni, én még azt is gyalog tettem meg, kicsit féltem is a deszkákon. A tetőszerkezetet is körbe lehet járni.
  A kapaszkodóról letekintve
Az András templom Verestornyát 1642-ben építették, ebben helyezték el az I. Rákóczi György erdélyi fejedelem által adományozott 56 mázsás harangot. Az ellenségtől zsákmányolt ágyúból, Gyulafehérvárott öntötték.
1802-ben ismét leégett a templom, a harang lesüllyedt a torony aljába. A hőségtől áttüzesedett harangot menteni akarták és vízzel locsolták, amitől megrepedt. 1873-ban újraöntötték, de kivágták belőle Rákóczi jelmondatát – „Non est currentis, neque volentis, sed miserentis Dei.” (Nem azé, aki fut, sem nem azé, aki akarja, hanem a könyörülő Istené), a kollégiumban látható, ott fotóztam.
A baloldali toronyban (nyugati torony) helyezték el az újraöntött Rákóczi-harangot. Magyarországon jelenleg az 5. legnehezebb templomi harang. A mai harang az eredeti pontos, kicsinyített (kb. 600 kg-mal kisebb) mása, megtalálható rajta Rákóczi címere is és a fejedelem jelmondata. Csak ünnepekkor, illetve halottak emlékére szólal meg.
Kisharang, a keleti toronyban van, 1865-ben készült ugyanott, mint a Rákóczi-harang, 1680 kg. Egyik oldalán Debrecen 17. századi címere látható, kétoldalt egy-egy angyallal.
Folyt.köv. a kilátással :))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése