2024. december 22., vasárnap

Mesevilág Debrecenben

 Csodás fényekkel köszöntött bennünket Debrecen.
Ilyennek láttam hazalátogatásomkor....

 
Kedvenceim - a harsonás angyalkák, melyek már több éve meghatározói a debreceni adventnek
 
Mindig elvarázsol. Jó egyet sétálni ebben a környezetben, rácsodálkozni a fényekre, az újdonságokra, a boldog emberekre, amint éppen családi vagy baráti körben andalognak, forralt bort kortyolgatnak, türelmesen sorakoznak a finom illatú kürtőskalácsért.
Mindezt még a magdeburgi történések előtt fotóztam. Fel sem merült bennem, hogy bármi bajom eshet.......

2024. december 21., szombat

Nijo-kastély

Nijo-kastély (Nidzsó-kastély) Kiotóban.
Három különböző területre oszlik: a Honmaru vagy fő védelmi kör, a Ninomaru vagy másodlagos védelmi kör, valamint a Honmarut és a Ninomarut körülvevő kertek. 
 
A Ninomaru palota a sógun rezidenciája és irodája volt kiotói látogatásai során.  Az eredeti formájában fennmaradt palota hat összefüggő épületből áll, amelyeket úgynevezett csalogánypadlós folyosók kötnek össze egymással, mivel biztonsági intézkedésként nyikorognak a behatolók ellen. (Ezt mi is megtapasztaltuk.) A palota helyiségei tatami borításúak, díszített mennyezettel és gyönyörűen festett tolóajtókkal (fusuma) rendelkeznek.
A Nijo-kastélyt eredetileg 1603-ban építették Tokugawa Ieyasu, az Edo-korszak első sógunjának kiotói rezidenciájaként. Miután a Tokugawa-sógunátus 1867-ben megbukott, a Nijo-kastély császári palotaként szolgált. Ezzel a politikai hatalom visszakerült a császárhoz, és elkezdődött a Meidzsi-korszak.
Főkapu
 
Amikor a kastélyt először építették, a főkapu kétemeletes volt, mint a jelenlegi. Go-Mizunoo császár 1626-ban a Nijo-jo kastélyban tett látogatása miatt a kaput egyemeletessé alakították át, hogy a második emeletről senki ne nézhessen le a császárra. A jelenlegi kapu 1662-ben épült.
Az őrtornyok a külső árok négy sarkában épültek. Az őrtornyok kilátóként és fegyvertárként szolgáltak. A két északi őrtorony 1788-ban egy hatalmas tűzvészben megsemmisült; ma már csak a délkeleti és délnyugati őrtornyok maradtak meg.
Karamon-kapu, a Ninomaru bejárata 
 
A kapu ciprusfa kéregtetőjét elöl és hátul szögletes oromzat jellemzi. Belsejében ragyogó színű faragások láthatók: daruk, fenyő-, bambusz- és szilvavirágok, amelyek a hosszú életet szimbolizálják, és kínai őroroszlánok, amelyek a szent teret védik.

A Palota első és legnagyobb része, várótermekként szolgált a feudális uraknak, amikor meglátogatták a palotát.
Tokugawa Shogun tekintélyének kifejezésére tervezték a tigriseket ábrázoló falfestményeket. Ezeket a szobákat Tigris-szobának is nevezték.
A fogadószoba a palota fogadótereit köti össze az audienciatermekkel, és itt adtak át a kastély látogatói ajándékokat a Shogun megbízottjainak. Itt közölték először a Shogunnal kapcsolatos üzleti ügyeket vagy üzeneteket. A feudális urak itt találkoztak a vezető tanácsosokkal. A fenyőfák az örök jólét metaforája.
Áttört faragások, amelyek egy-egy 35 cm-nél vastagabb ciprusfa mindkét oldalán eltérő módon vannak kifaragva. 
A darumadár japán fajtája, a mandzsu daru (Grus japonensis), a nemzet szimbólumává is vált, Japán egyik jelképe. Veszélyeztetett faj, Hokkaido keleti régiójában lehetünk szemtanúi e csodás madár röptének. Hozzávetőlegesen 4.000 példány él belőle. Régen rengeteg művészeti ágazatban megjelent, mára azonban leginkább csak a papírhajtogatás művészetében, az origamiban. Japánban mindenki tud darut hajtogatni. A darumadár japán neve curu, a mandzsu darué pedig tancsóuzuru. Szerintük a daru ezer évig él - nem véletlen hát, hogy a hosszú élet, a siker és a jó szerencse szimbólumai. Úgy tartják, hogy a daru teljesíti a kívánságodat - innen ered az ezer daru origami-hajtogatása (szenzaburu) vágyunk elérése céljából. (Főleg szilveszterkor vagy házasság előtt szokás)
A nagyterem a palota fő része, ahol a sógun találkozott a legmagasabb rangban lévő feudális urakkal és a császári udvar nemességével. Ebben a teremben történt amikor 1867-ben a sógun átadta a hatalmat a császárnak.
A palota padlódeszkája úgy szól, mint a csalogány éneke, amikor az emberek sétálnak a folyosón. Ezt a padlót tartó fagerendákba ütött szögek ellen mozgó bilincsek okozzák.  Így a testőrök meghallották, ha merénylő vagy ellenség közeledett, ugyanis hangosan nyikorog a léptek alatt.
A palotában több mint 3600 falfestmény található, köztük sok a Kan'ei korszakból (1624–1644).  A Kan'ei-kori falfestményeket Kano Tan'yu fiatal festőmester készítette, a Kano festőiskolából, amely a Tokugawa sógunok védnökségét élvezte. Akkor festették, amikor a kastélyt Go-Mizuno-o császár császári látogatása alkalmából átalakították 1626-ban.
1939-ben a császárság a Nijo-kastélyt Kiotó városának adományozta, majd  történelmi helyszínként megnyitották a nagyközönség előtt.
Az 1994-ben az UNESCO világörökség részévé nyilvánították. Ezek az épületek vitathatatlanul a japán feudális korszak kastélyépítészetének legjobb fennmaradt példái. 2011-ben teljes körű helyreállításon esett át.
Folyt.köv.....

2024. december 20., péntek

Kinkakuji - Aranytemplom

Kinkakuji, (Kinkakudzsi) szó szerint, az Aranypavilon temploma, közkeletű neve Aranytemplom, hivatalosan Rokuondzsi, (Szarvaskert-templom) a zen buddhizmus rinzai szektájának sókokudzsi ágához tartozó templomkomplexum Kiotó északnyugati részén, amelynek csupán a főépülete a Kinkaku vagyis az Aranypavilon. 
Kinkakuji-t Yoshimitsu (1358-1409) építtette. 1397-ben szerezte meg a területet, ahol eredetileg egy shinden stílusú lakókomplexumot építtetett, kertekkel és számos kiegészítő épülettel bővítve, mint például a háromszintes pavilon és további két pagoda. 1399-ben költözött ide, miután letette a sóguni hivatalt.  Halála után kérésének megfelelően alakították át az építményeket zen templommá.
Egyes épületei többször leégtek, utoljára 1950-ben maga az Aranypavilont is egy háborodott szerzetes felgyújtotta (az esetet Az Aranytemplom című regényében dolgozta fel Misima Jukio), 1955-ben felépítették a pontos mását.
A mesterséges tóparton álló aranytemplom 12,5 méter magas. Sajnos az épület nem látogatható. Maga az épület olyan szerkezetű, hogy minden emelet más-más építészeti stílust képvisel. Az első emelet, a Heian-kori palotaépületek shindeni stílusában épült, natúr fa pilléreivel és fehér vakolatfalaival kontrasztot alkot, mégis kiegészíti a pavilon aranyozott felső emeleteit.  Az első emeleten Shaka Buddha és Yoshimitsu szobrai találhatók. 
A második emelet a szamuráj rezidenciákban használt bukke stílusban épült, kívülről teljesen aranylevél borítja. Belül egy ülő Kannon Bodhisattva van körülvéve a Négy Mennyei Király szobraival.
Végül a harmadik, legfelső emelet egy kínai Zen Csarnok stílusában épült. Az emeletek falait aranyfólia borítja, a tetejét aranyozott bronzfőnix díszíti.
 
1994-ben Kinkakujit az UNESCO Világörökség részévé nyilvánították, elismerve kulturális és történelmi jelentőségét, mint a Muromachi-korszak építészeti stílusának egyik legreprezentatívabb példáját.
A Kinkakuji templom az egyszerűség, a természettel való harmónia és a megvilágosodásra való törekvés zen buddhizmusának alapelveit testesíti meg. Békés elvonulásként, valamint meditációs és elmélkedési helyként szolgál.
A kertben egy szerencsehozó szentély. A szobrok két tálat őriznek, amelybe messziről kell beletalálni a pénzérmével. Nem egyszerű, körben hever a sok pénzérme.
Teaház parkja, ahol matcha teát kóstolhatunk idilli környezetben
Valójában ez a bejárat, de mikor befelé megyünk sosincs idő fotózni, mivel sietünk az idegenvezetőnk után, aki elmondja  a látnivalókat, utána útjára enged bennünket, hogy kedvünk szerint járjuk körbe a templomot és a kertet. Majd megbeszélt időben és helyen újból találkozunk.

 
Folyt. köv.....