2024. december 19., csütörtök

Kiyomizu-dera - Tiszta víz temploma

Japán egyik leghíresebb temploma, az Otowa-hegyen egy kristálytiszta vizű vízesésről kapta a nevét. 1994-ben a templomot felvették az UNESCO világörökség listájára. 
Nehéz visszaadni ennek a szépséges épületegyüttesnek a hangulatát, amikor az ember megpillantja az első épületet, majd megy, a hegynek felfelé, amerre a tömeg viszi és egyik ámulatból a másikba esik, újabb és újabb épületek mellett vagy magában az épületben haladtunk.
Több mint ezer évig a japán buddhista hosszó szekta temploma volt Kiotó délkeleti negyedében, a Higasijama egyik dombtetején. 798-ban alapította Encsin szerzetes és Szakanoue no Tamuramaro hadvezér a 11 fejű Kannonnak szentelve, vagyis régebbi, mint maga a város. 
A századok során többször megsemmisült épületei, amelyek pusztulásában a rivális Enrjakudzsi szerzeteseinek támadásai is szerepet játszottak, mai formájukban 17. század elejiek, és Tokugava Iemicu sógunnak köszönhetők.
A templom 1965-ben függetlenítette magát a hosszó szektától, azóta önálló intézményként funkcionál. 
Nagyméretű harangok buddhista templomokban, szerte japánban megtalálhatóak, szerzetesek imára hívására, idő jelzésére, időszakok elhatárolására használják. Harangnyelv nem tartozéka ezeknek a harangoknak, ezért kívülről szólaltatják meg vagy erre rendszeresített kézi eszközzel, vagy mellé telepített, kötelekre felfüggesztett rönkkel.
Ez a Kiyomizu-dera templom főbejárata. 1469-ben egy polgárháború során leégett, majd 1500 körül újjáépítették. 2003-ban a kaput szétszedték és felújították. 
A Sai-mon épületét, a naplementére nyíló látványos kilátással régóta a Paradicsom kapujaként tartják számon.
A templom fő épülete híres arról, hogy főcsarnokának egy része és nagy terasza egy szakadék fölé ugrik ki, s utóbbiról pazar kilátás nyílik Kiotó nagyobbik felére, alatta pedig vízesés van, amelynek szent vize állítólag gyógyhatású, erről kapta a templom a nevét. 
A főépület közel 13 méter magas, majdnem egy négyemeletes épületnek felel meg. A teraszt 18 db, 400 éves zelkova fából készült oszlop tartja, amelyek közül a legnagyobb körülbelül 12 méter magas. (japán gyertyánszil (Zelkova serrata) Itt sem használtak szöget. Hagyományos japán építési módszerrel elég szilárdra építették, hogy megtámasztja a mindig sok látogatótól nyüzsgő teraszt. 

Van egy népszerű japán mondás, „Leugrani a Kiyomizu színpadáról”, ez azt jelenti, hogy merész döntést kell hozni! Régen tényleg leugrottak innen és imádkoztak a Kannonhoz. Ezt a színpadot eredetileg számos hagyományos előadóművészet helyszínéül tervezték. Különleges vallási alkalmakkor ma is tartanak előadásokat.
A főcsarnok kontyolt tetővel, japán ciprus kéregtetővel rendelkezik, amely gyönyörű görbülettel büszkélkedhet. A Heian-kori arisztokrácia palotáinak és rezidenciáinak számos nyoma látható ebben az építészetben

Kiyomizu főképe, a tizenegy fejű ezerkarú Kannon Bódhisattva szobra látható a terem legbelső részén. 
(A bódhiszattva jelentése "megvilágosodásra törő". A bódhiszattva a buddhizmusban olyan ember, vagy más lény, akinek célja, hogy Buddhává legyen. A bódhiszattvák száma a hinajána buddhizmusban véges (összesen 24), ám a Kínában is tért hódított mahajána buddhizmusban elméletileg végtelen. A bódhiszattvák elérték a tökéletesség azon szintjét, hogy a nirvánába távozzanak, ám az emberek iránt érzett végtelen könyörületesség és megértés miatt a földön maradnak, hogy segítségül legyenek az összes lénynek. Mivel a buddhák, amikor elérték a teljes nirvánát, többé már nem segíthetnek az embereken.)
A nagyteremben a teret hatalmas kerek oszlopok három részre osztják: külső-, belső- és legbelső szentély.
A tiszta, csobogó vizeket régóta aranyvíznek vagy élethosszabbító víznek nevezik. A látogatók merőkanállal megfogják mindhárom tiszta víz patakját, és imádkoznak hat érzékszervük megtisztulásáért és kívánságaik teljesüléséért.
Dzsízó bódhiszattva, egy buddhista istenség. Dzsízó elsődleges feladata az élő gyermekek védelme, de ő védi az elhunyt gyermekek és a meg nem született babák lelkét is. Japánban ugyanis úgy tartják, hogy azoknak a gyermekeknek a lelke, akik kicsiként előbb haltak meg, mint a szüleik, hatalmas szenvedést okoztak ezzel szüleiknek, nem tudnak átkelni a folyón a túlvilágra. A folyó partján rekednek, és büntetésből állandóan köveket kell egymásra rakniuk, az ártó szellemek meg mindig lerombolják a köveket, de Dzsízó megmenti őket. A japánok úgy vélik, hogy a vörös szín ősidők óta véd a gonosz ellen, ezért látni a szobrokon piros sapkákat vagy előkéket, melyeket többnyire a gyermekeiket elvesztő szülők adnak rájuk, gyakran köveket is raknak egymásra, hogy segítsék gyermekeiket a túlvilágon. Bár azt is hallottam már, hogy a jeges folyókon való átkeléstől, hidegtől óvják őket.
 
A szentély előtt egy zsinór felette egy harang, odamennek az emberek és megkongatják a harangot. A bódhiszattva ugyanis nappal alszik, éjszaka fent van, ezért kongatják a harangot, hogy felébresszék. Azt is láttam, hogy tapsolnak mielőtt elmondják rövid imájukat, majd meghajolnak és úgy lépnek tovább.
Az üzletekkel, étermekkel és turistákkal teli utcán jutottunk fel a Kiyomizu-dera templomhoz.
Megálltunk egy kis szentélynél, ahol 2011.03.11-e után Kiotó népe hosszú sorokban állt, hogy adományokat adjanak a bajbajutott Fukusimának.
Egy földrengés és az azt követő cunami miatt 2011. március 11-én történt minden idők második legsúlyosabb nukleáris balesete – az 1986-os csernobili mellett az egyetlen, amely a legmagasabb besorolást kapta a nemzetközi nukleáris eseményskálán. A Ginkgo biloba fa ami túlélte mindezt.
Azon a napon Japán történetének legnagyobb, a Richter-skálán 9,1-es erősségű földrengése és az azt követő szökőár megrongálta a Fukusima Daiicsi atomerőművet, amelynek három reaktora leolvadt, a létesítményből nukleáris szennyezés került a környezetbe.

2024. december 18., szerda

Kiotó

Kiotó szó szerinti fordításban „főváros”, japán nagyváros Honsú szigetén. A város ma is a klasszikus japán stílus megtestesítője: zen kertek, templomok, teaszertartások és gésák.
A több mint 1600 buddhista templommal, 400 sintó szentéllyel és az UNESCO világörökségi listáján szereplő épületek és műalkotások egész sorával Kiotó a világ egyik legnagyobb kulturális kincse.
A látnivalók közül kiemelkedik az Aranytemplom
Kiyomizu-dera templom
 Fushimi Inari-szentély a maga ezernyi vörös kapujával
Nyugat-Kiotóban található Arashiyama kerület híres gyönyörű bambuszerdeiről és szép templomairól
 
Lakossága eléri a másfél millió főt. A Meidzsi-restaurációig Japán  fővárosa volt, ma a Kiotó prefektúra székhelye, amely Oszaka és Kóbe városokkal az Oszaka–Kóbe–Kiotó urbanizált régiót alkotja.  
A főutca fedett járdái, vidám, színes felhőcskékkel
Az Edó-korban a sógunátus székhelye Edóba, a mai Tokió városába került át, így Kiotó elvesztette központi jelentőségét, bár továbbra is Japán fővárosa maradt egészen 1869-ig. 
1997 decemberében itt határozták el a szén-dioxid és egyéb üvegházhatású gázok kibocsátásával foglalkozó egyezmény létrehozását, ami később Kiotói jegyzőkönyv néven vált ismertté. 
Kiotó megmenekülése az atombombától, nagyon érdekes történet, amit mi az idegenvezetőnktől hallottunk először.
Az ezeréves Kiotó kecses pagodáival, számtalan buddhista és sintó templomával, szentélyeivel, szerzeteseivel, zen-kertjeivel, gésáival, egyetemeivel és az ősi császári palotával mindig is Japán szíve volt. Vagyis az amerikaiak számára csakugyan tökéletes célpont lett volna ahhoz, hogy végső, ráadásul megalázó csapást mérjenek a felkelő nap országára. Henry L. Stimson, az Egyesült Államok hadügyminisztere azonban éppen ezt nem akarta. De nem szívjóságból. 
Egy romantikus magyarázat szerint Stimson Kiotóban töltötte a nászútját, és személyes emlékek fűzték a városhoz. Ennél azonban nyomósabb indok volt az, amely szerint nem akarta, hogy az amerikai hadsereg annyira barbár legyen, hogy egy ezeréves kulturális és vallási központot elpusztítson. 
A pompás város megmenekülésének ára volt, amit a nagaszaki emberek fizettek meg, mégpedig az életükkel. Kiotó megmenekült. Hirosima és Nagaszaki neve viszont egybeforrt a pusztulással. 

Kiotó azon néhány japán város egyike, amelyben fennmaradtak a régi épületek, köztük a hagyományos kiotói házak a macsiják is. 
A híres Gion gésanegyed megállója, mögötte a Kikusui egy luxus étterem, szálloda épülete
A Minami-za egyike a legkorábbi hét hivatalosan engedélyezett kabuki színháznak, amelyet a korai Edo-korszakban (1615–1623) építettek a kiotói Shijo Kawara területén; a színház megelőzte a tokiói és oszakai színházat. A jelenlegi 1086 férőhelyes színház 1929-ben épült a Momoyama-korszak építészeti stílusában, nyeregtetővel és hagyományos toronnyal. 1991-ben, a Shōwa időszak vége után a belső teret drasztikusan felújították, és modern színpadi mechanizmust szereltek fel.
A kabuki színházról itt olvashatsz>>>>https://hu.wikipedia.org/wiki/Kabuki
A Shijō Ōhashi híd északkeleti sarkán Izumo no Okuni szobra áll. A felirat így hangzik: „Itt, a Kamo folyó közelében, a Shijō utca környékén Okuni előadta kabukitáncát, szabad szellemű férfiak stílusos jelmezében.”
Touka Saikan, amelyet William Merrell Vories (1880-1964) amerikai építész tervezett. 1905-ben érkezett Japánba, és számos csodálatos építményt tervezett különböző régiókban. A Touka Saikan egy 1926-ban épült kínai konyha étterem, amely azóta is jól megőrizte értékes berendezési tárgyait. Ez egy spanyol barokk stílusú építészeti remekmű, a Kamo folyó mellet.
Manapság egyre több új épületet húznak fel, így a városkép egyre modernebb kinézetet ölt. Ez a kettősség, ami nagyon meghatározó Kiotóban.
Egy sintó-szentély a városban
 
 
 
Kiotó 17 UNESCO Világörökség helyszíne.
Harminchét felsőoktatási intézménynek a székhelye, egyike Japán tudományos központjának.
Az egyetlen fontos ipari ágazat az elektronika
A kiotói gazdaság alappillére a turizmus.
Szállásunk Daiwa Roynet Hotel KYOTO-SHIJYOKARASUMA a Shijo Karasuma területen, amely Kiotó városának központja.
 
 


Folyt. köv.....