Nemzeti ünnepeinken a múzeumok ingyenesen látogathatóak. Pár éve már szokásom, hogyha van időm, végigjárom a debreceni múzeumokat, és megnézem az újdonságokat. Október 23-án is így tettem.
A Modemben Esterházy Marcell Timelines (Idővonalak) kiállítását néztem meg. A Modem kiállításai számomra nagyon érdekesek, hiszen a modern, kortárs művészettel foglalkozik. Olvasnom kellett a falra rögzített tablókat, hogy értsem a kiállított alkotásokat, mit is ábrázol, mi a mondanivalója!
Szemezgetés a kiállításból
Esterházy Marcell: The End of a Long March (A hosszú menetelés vége) Egy régi családi vadászaton elejtett szarvasról készült kép lenyomata.
Esterházy Marcell, Esterházy Péter író fia, 1977-ben született. 2003-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia
szakán, majd Marseille-ben és Párizsban élt több mint tíz évig. Munkái megtalálhatók a Ludwig Múzeumban, a Marseille-i Kortárs
Gyűjteményben, a Magyar Nemzeti Galériában, a Dunaújvárosi Kortárs
Művészeti Intézetben és magángyűjteményekben. Számos hazai és nemzetközi kiállításon szerepel fotóival,
installációival és videómunkáival.
A kép a kiállításon látható művész életútinterjújáról vetített filmről készült.
A kiállítás fókuszában az Esterházy-család történetének feldolgozása áll, összekapcsolódva a magyar és európai történelemmel. Egy központi teremben, időrendben láthatjuk a családtagok portréját, a művész által átdolgozott képeket, családi relikviákat, dokumentumokat, és a művészbarátok alkotásait. Sajnálom, hogy a portrék halványak voltak, nyilván ezzel is mondanivalója volt az alkotónak
Gróf Esterházy Móricné, aki Majkon élt, itt írtam róla>>>>https://nora-bora-nora.blogspot.com/2017/07/remeteseg.html
Egyazon napon
Két
egyidőben, 1937 májusában készült fénykép, Horváth Erzsébet 17 éves
kislány Szentgotthárdon, Eszterházy Mónika 9 éves kislány Majkon, a
kastély udvarában. Az egyik napszámos volt, a másik gróf Esterházy Móric
negyedik gyermeke, egyetlen leánygyermeke. Semmi közük nem volt
egymáshoz, sorsuk mégis összefonódott. Horváth Erzsébetet 24 éves
korában, cigány származása miatt, 1944-ben deportálták Németországba,
ahonnan sosem tért vissza. Esterházy Mónikát, 1950-ben, 22 évesen,
ítélet nélkül a kistarcsai internálótáborba vitték, ahol 3 évig a
munkatábor foglya volt.Esterházy Péter a Harmonia Caelestis írásakor, a még élő rokonokkal készített interjúkat. Esterházy Marcell az apja által gyűjtött több órányi hangfelvételből válogatott visszaemlékezéseket. A történetek előadására a család jelenlegi nő tagjait kérte fel. Édesanyja, leánytestvérei és felesége előadásában hallhatjuk a 20. század közepén lezajlott drámai történeteket. Megrázó volt számomra.....
A Három szín: piros, fehér, zöld
Esterházy Marcell három tárgyat helyezett egymás mellé, a dédnagymamája 1956-ban készült EKG felvételét (piros), egy gyerekkori filcrajzát, amelynek sarkában a Minden felirat kisatírozása látszik (fehér), valamint dédnagymamája kérelmére érkezett választ, amelyben a helyi hatóság engedélyezi, hogy egy használt ecsettel zöldre festhesse az állam által elkobzott egykori családi kastély kerítését. (zöld)
Ad acta
Az alkotó, a dédnagymama és dédnagyapa által 50-60-as években írt kérvényeket, fellebbezéseket negatívként beszkennelte, az így kapott festői látvány megidézte édesapja Ottlik-átiratának vizualitását (Nemrég láttam és írtam is róla, itt volt kiállítva a Modemben)
Tourner la page (Lapozz)
Eszterházy Pál az 1949-es Mindszenty-per negyedrangú vádlottja és felesége Ottrubay Melinda, megszorítják egymás kezét a tárgyaláson. Esterházy Marcell ezt a részletet emelte ki az eredeti fotóból és elforgatta 180 fokkal.
Camouflage (Álcázás)
A Mindszenty-peren a tribünön ülő eltakart arcú emberek sajtófotójának az elforgatásával készült ez a kép is. Mintha az arcok kézbetemetése a korszak drámaiságának szimbóluma lenne.
Esterházy Mátyás fordulatokban bővelkedő életét fia is feldolgozta a Harmonia Caelestisben, 1919-ben született Csákváron, elsőszülött fiúként, grófként élt. Az államosítás után Budapestre költöztek, ahonnan 1951-ben rokonaival együtt kitelepítették Hortra. Később beszervezték a Belügyminisztérium III/III-as osztályára a belső elhárítás ügynökeként, ezzel a titokkal élt egész életében, még a rendszerváltás után is, egészen haláláig.
Orthodromie
Különleges
kép, ahogy elmegyünk előtte úgy változik, az egyiken Esterházy Mátyás
15 éves és a Csákvári kastélyuk előtt áll díszmagyarban, a másik 1952
környékén készült, a kitelepítés idején a dinnyeföldön kétkezi munkát
végez.
Hogy az egészre rálátásunk legyen, ahhoz több nézőpontból kell megnézni a dolgokat.
Megkésett örökség
Esterházy Marcell megtalálta nagyapja, Esterházy Mátyás 1974 évi lottószelvényeit, melyen
mindig a testvérei és szülei születésének dátumát tette meg. A 20. sz. során az Esterházy családtól elvették vagyonuk jelentős részét, az apáról fiúra szálló elsőszülöttségi rend mára csak egy jelképes gesztus maradt. A család birtokában maradt egy 1875-ös hitbizományi dokumentum, amelyet Ferenc József hitelesített. Az irat rögzíti az öröklési rendet és azoknak a javaknak a listáját, amelyek a családhoz tartoznak és nem elidegeníthetőek. A lottón lett egy három találatosa, ebből vett egy alpakka lemezt, felmatricázta a dokumentum szövegét, majd kénmájjal, sósavval és vaskloriddal kezelte. Az idő múlásával a szöveg fokozatosan eltűnik.
Untitled books
Könyvek, abból a gyümölcsfákból készültek, amelyek a rómaifürdői családi ház kertjében álltak, mint az alábbi feliratot tartalmazó fatörzs.
A család birtokában volt a majki és csákvári kastély, melyeket államosítottak
A művész nemzetközi kontextusaiba is betekinthettünk a kiállításon.
Kék, fehér, piros
A francia trikolór színben pompázó pólón az "Isten, Haza, Család" ironikusan ható felirata, ha figyelembe vesszük, hogy a képen látható maga a művész, a második felesége, az előző házasságából született félig magyar, félig francia fia, és francia nevelt fia.
Walsin (Keringő)
című munka egy zászlótartó figurán alapul. Az a jelenet látható rajta, amikor az École Military
kertjében Dreyfust megfosztják a rangjától, és egy katona kettétöri a
kardját. A figurát megkettőzte, és az egyikük kezébe olyan zászlót
rakott, amelyen az Esterházy Madonna látható, míg a másik az ún. Dreyfus Madonna című festményt lobogtatja. Mindkét mű nagyjából ugyanakkor készült.