2023. szeptember 8., péntek

Könyvkuckó

Egy tündéri kis könyvesboltban jártam Debrecenben a megújult Csokonai Színház oldalában, olvastam róla a közösségi médiában, hogy nemrégiben nyílt ott egy könyvkuckó. 
Végső soron a  "Nincs időm olvasni kihívás" NIOK, keltette fel a figyelmemet. Be kell vallanom fogalmam sem volt ki az a Szabados Ági, nem nézem mostanában az RTL televíziót, belinkelem az oldalát, hátha más sem tudja. >>>>https://szabadosagnes.hu/
Dedikált könyveket is lehet vásárolni, és lesznek mindenféle programok, író-olvasó találkozók, érdemes szemmel tartani....

Természetesen vettem könyvet is, de mivel ajándék lesz, még nem írok róla, de egy csoda maga a kinézete is, és remélem a tartalma is az lesz! :)

2023. szeptember 7., csütörtök

"Félig álmodva...."

Utolsó napokban sikerült megnézni Gulácsy Lajos (1882-1932), tragikus sorsú festőművészünk életmű kiállítását a Magyar Nemzeti Galériában, mely Gulácsy, Na’Conxypan hercege címmel volt látható. 
„Én csak félig álmodva élem a világot. Egyik szememmel a hazug, édes álomképek káprázatába bámulok, a másik szemem mindig a valóságot figyeli”
Gulácsy egészen fiatal korában tagja lett a művészcéhnek, filléres gondokkal, de a képei eladásából élt, díszletet tervezett, könyvet illusztrált, barátkozott a kor legjobb alkotóival, és élte a szegény festőművészek életét, amíg be nem zárult körülötte a világ.
Önarcképein gyakran játszott történelmi szerepeket, szeretett jelmezbe bújni, és barátait is gyakran festette le így.
Önarckép esti fényben (1904)
A spiritualista (1906)
A szerepjátszó önarcképek egyike
Az orgonista, önarckép (1908)
Gara Arnold: Gulácsy Lajos (1908)
A festő reneszánsz ruhában, kezében karddal
Rendszeresen járt Olaszországban. A történelmi múlt, Itália középkori, reneszánsz városai, soha el nem múló rajongással töltötték el.
Zarándokok hazatérése, 1908 
Találkozás, olasz mese (1905-1907)
A festő Dante-kötetét mindig a zsebében hordta és azt rendszeresen olvasta. Saját maga által készített Dante-maszk, a költővel való állandó kapcsolatát jelentette. Képein is szeretett Dante bőrébe bújni. 1902-ben készült Dante című képén, egyszerre ismerhetők fel az ő és a költő arcvonásai.
 Paolo és Francesca 
1903-ban, Firenzében készítette ezt a rajzot Dante Isteni színjátékának tragikus végzetű szerelmespárjáról. Francesca, Rimini uralkodójának volt a felesége, azonban férje öccsével, Paolóval egymásba szerettek. Légyottjukon a féltékeny férj rajtakapta őket, és dühében megölte mindkettőjüket. A megfogalmazás, a megnyúlt vonalak, Francesca hosszú kecses keze, leomló hajfürtjei az angol preraffaelita festőket idézi. A gyengéd, finom, lírai jelenet talán a legszebb magyar Dante-illusztráció.
 
Álmai asszonyát is csak a képein találta meg. Nőideálja törékeny, álomszerű szépségű leány volt, hasonló Dante Beatricéjéhez. Női portrék sorát festette e korszakában (1904-1908).
A varázsló kertje
 
 Eksztázis (Szenvedélyes szerelem)

Kereveten fekvő nő
Dal a rózsatőről
Gulácsy festői és írói munkásságának legegyedibb teremtménye volt Na’Conxypan, a képzeletbeli város, az elvágyódás helyszíne, melyet Olaszországban álmodott meg. Az álmok világában olasz kisvárosok terei, udvarrészletek, lidércek, régi kövek mesélnek különös titkokat, figurái régimódi, fantasztikus kosztümöket hordanak. 
Először látható külön kiállítási egységként, a művész Na’Conxypan-képei, azokon pedig a képzelet szülte városka humoros, lényei.
  Na’Conxypanban hull a hó (1913)

Gulácsy a képzelete által teremtett meseországot novellákban is megírta. Az észak-olasz kisvárosinak tetsző környezetet groteszk emberalakok népesítik be. A kitalált ország történetét újra és újra továbbírta; Nakonxipán nyelvéhez még szótárt is szerkesztett. 

Gulácsy Lajos szinte egész életművét áthatotta a színjátszás iránti, és a játékhoz, a humorhoz való vonzódás.

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Gulácsy Lajos szinte egész életművét áthatotta a színjátszás iránti, és a játékhoz, a humorhoz való vonzódás.

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Gulácsy Lajos szinte egész életművét áthatotta a színjátszás iránti, és a játékhoz, a humorhoz való vonzódás.

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Gulácsy Lajos szinte egész életművét áthatotta a színjátszás iránti, és a játékhoz, a humorhoz való vonzódás.

A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Gulácsy 1913 körül festett egy nagyméretű képet, a Rococo concerto címűt, amit aztán szétszabdalt. Ennek egyik részletét szinte teljesen átfestette. Ez lett Az ópiumszívó álma, egy fantasztikus vízió. A kompozíció nagy részét vízfelület foglalja el, amelynek fenekéről különös alakú növények, gombák emelkednek. A víz felett sejtelmes alakokat, rokokó dámákat, buborékot fújó szerecsent látunk.
A Rózsalovag a már említett Rococo concerto egyik részlete. Az eredeti művön rokokó korabeli muzsikusok szerepeltek, akik egy szép kertben, tündöklő vizű tó partján játszanak. A Rózsalovag az eredeti kompozíció bal oldalán szerepelt, középen szerepeltek a zenészek, jobb oldalt pedig egy nő. Az égő gyertya, a háttérből előbukkanó női fejek, a halvány kontúrok látomásszerű hangulatúvá teszik a képet, ami már Gulácsy beteg korszaka alatt készült.
Gulácsy utolsó alkotói korszakában, a háború tébolyában született a Fellázadt játékszerek című festmény is.
Csontváry Koszta Tivadar: Fiatal festő
Vaszary János - Róma (1891)
 Keleti Arthúr: A kámzsás festő strófái. Rajzokkal csinosította: Gulácsy Lajos.

"Tragédiákkal terhes családban nőtt föl. Az apját huszonhárom évesen veszítette el, attól kezdve egy józsefvárosi szoba-konyhás lakásban élt a túlszeretetével ránehezedő édesanyjával. Tőle szökött el, ha csak tehette, Olaszországba, koplalni, gyönyörködni a tájban, a városokban, a műalkotásokban és álmodni magának egy külön világot, amelyben otthon lehet. Voltak barátai, de nem volt soha társa, csak a vágya a szépségre, a szerelemre. Egészen valószínűtlen ember, mondták a barátai a nyurga, furcsa arcú fiatalemberre, aki időnként reneszánsz ruhákban fényképezkedett, és aki egy egész külön várost talált ki magának: Na’Conxipánt. Saját nyelvet, saját népet, saját történeteket gondolt ki a maga teremtette városának, bizonyára azért, hogy ott elrejtőzhessék."
(Magyar Krónika) 
 A kiállítás utolsó megrázó terme
 Gulácsy élete utolsó tizenöt évét elmegyógyintézetben töltötte
Na’Conxypan hercege ma a Farkasréti temetőben nyugszik, Borsos Miklós által faragott síremlékét 1941-ben avatták fel.

2023. szeptember 6., szerda

Saroktorony

A Széll Kálmán téren átadták a Pénzmúzeumot (Postapalota). Tervbe is van a meglátogatása, de előzetesen regisztrálni kell, most nem volt rá alkalom. A Várba az innen induló busszal szoktam menni, feltűnt egy nyitott ajtó, kiderült, hogy a toronyba itt lehet felmenni lifttel, egy kávézó és tetőterasz nyílt benne.
Buda-Palota saroktornya
Kilátás
Az egykori Budai Postapalota, Sándy Gyula tervei szerint épült 1926-ban, eklektikus-szecessziós stílusban. Érdekessége, hogy itt működött az ország első körforgó személyfelvonója, páternosztere. A Magyar Posta 2008-ban kiköltözött belőle, hosszú évekig üresen állt. 2018-ban a Magyar Nemzeti Bankhoz került, és a rekonstrukciónak köszönhetően az épület Buda Palota néven született újjá, az MNB Felügyeleti Központ és a Pénzmúzeum székházaként. Az intézmény 2022-ben nyitotta meg kapuit. A 18 500 négyzetméter alapterületű ingatlan műemléki védettséget élvez.
Legközelebb körbejárom alaposan, most nyargaltunk a Várba a Gulácsy kiállításra

2023. szeptember 5., kedd

Épül-szépül....

A budai Várba rendszeresen feljárok, valami kiállítás vagy újonnan átadott épület miatt. 
Itt már fotóztam az épületeket>>>> https://nora-bora-nora.blogspot.com/2023/01/seta-budai-varban.html, Ezek a fotók 2023. augusztus 25-én készültek.
Vöröskereszt Székház
József Főhercegi Palota
Honvéd Főparancsnokság
Átadták Karakas pasa tornyát a Csikós-udvar északi végében. Ez a terület a budai Vár védelmi rendszerének része volt. Karakas Mehmed budai pasa 1620 körül emeltetett itt, tizenkét szögletű ágyútornyot.
Kialakítottak egy kis török kertet is,  mór stílusú díszszökőkúttal
Fügefák, birsek, rózsák egy kis zöld, a sok kő között. Rekkenő hőség volt augusztus végén, mindenki csak az árnyékot kereste.
Több oldalról megközelíthető, a Lovarda mögött
Az épületben információs pont és kávézó nyílt. 
Szerintem nincs jól kitáblázva, aki nem erről az oldalról jön fel a Várba, illetve nem keresi, nem valószínű, hogy útba ejti. A Főőrség mellé és a Lovarda mellé ki kellene tenni egy pár jelző táblát!
Talán idővel ráébrednek.....