2016. július 18., hétfő

A város legrégebbi templomában

Baktattam ma a városban, az utam a Csonkatemplom mellett vezetett. Arra lettem figyelmes, csak úgy félszemmel, hogy tárva-nyitva az ajtó és orgonaszó szűrődik ki.  Azonnal visszaléptem, hiszen sosem jártam még benne.
Hivatalos nevén, a Debreceni Református Kistemplom 1719-26-ban épült, de súlyos károkat szenvedett a következő évi tűzvészben, melyet az évek folyamán kijavítottak.
Báthory Szabó András és felesége, cívis polgárok végrendeleti hagyatékából épült a templom, az ő síremlékük látható közvetlen a bejárat mellett
Az eredetileg barokk stílusú templomot 1876-ban neoromán stílusban átépítették, ekkor került a templom főbejárata a Piac utcára. A környező utcákat feltöltötték, ezért meglepő módon 15 lépcsőn lefelé haladva jutunk be a templomba.
Intarziás, copf stílusú szószék 1790-ban készült, rajta a református címer.
Rokokó fakarzat az 1758-as évekből, mivel az orgonát jelenleg restaurálják, innen származott az orgonahang. Az orgonát Kiszel István debreceni orgonakészítő mester készítette 1866-81 között, méretei megközelítik a Nagytemplom orgonáját (3596 síp) mindezért akkoriban tízezer forintot kért.
A három hajós templomban 1250 ülőhely található, 21 méter széles, 41 méter hosszú, az oldalhajókat 6-6 dór oszlop választja el.
Neves eseménynek is helyt adott a templom 1860-ban, a császáriak eltörölték a protestáns egyházak önkormányzatát, ez ellen tiltakozván tartottak itt nagygyűlést.
A hagyomány szerint a császári megbízott kiállt a közgyűlés elé, s bejelentette: „A gyűlést a király nevében betiltom!” Erre Balogh Péter, a város ősz püspöke nagy lelki nyugalommal hozzátette: „Én pedig az Isten nevében megnyitom.”
 Hímzett borítójú bibliák sorakoznak a polcon
A 36 méter magas tornyát valamikor hagymakupola díszítette, de az 1907-1909 évek szélviharai megrongálták és le is rombolták. Így beletörődtek a sorsba, hogy ne legyen a templomnak kupolája, és bástyaszerűen alakították a tetejét.
Örömmel tölt el, hogy csekélyke összeget én is adományoztam a templomnak, talán egy ici-picit hozzájárulok az orgona restaurálásához. :))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése