2015. október 28., szerda

Felfedezés

Veszprém számomra eddig ismeretlen folt volt. Annyit tudtam, hogy a királynék városa, mivel a veszprémi püspökök joga volt a királynék koronázása.
Gyerekkoromban jártam itt, az Állatkertre és Böbe-majomra emlékszem.
Megálltunk a várfalak tövénél és felfelé baktattunk, amerre sejtettük a látnivalókat. Már itt rácsodálkoztunk a magasban lévő csodás barokk épületre, mint később kiderült az Érseki Palotára.
Végigsétáltunk a Szent Benedek-hegy hosszú nyúlványán, lábunk előtt hevert egész Veszprém.
 A hegy végén 1904-ben felállított káptalani kereszt
 Visszatekintés a hegyről
Szentháromság tér
A híres Gizella napok helyszíne, minden májusban. Középen az 1750-ben Padányi Bíró Márton püspök által felállított Szentháromság szobor, Schmidt Ferenc szobrász műve. Háttérben a Szent Mihály Székesegyház.
Már a 10. században templom állt a helyén, a legrégebbi székesegyházunk. Gizella királyné alapította. Több templomban tapasztaltam itt, hogy kortárs képzőművész kiállítás is volt  ottjártunkkor. Petrás Mária népdalénekes, keramikus művész képeiben is gyönyörködhettünk.
Boldog Gizella (Bajorország 984? - Passau 1065) az első magyar királynénk, István királyunk felesége. Templomok építtetője, ezért is általában templommal együtt ábrázolják. 1911-ben avatták boldoggá. Itt őrzik a jobb alkarcsont ereklyéjét.
 Petrás Mária kerámia
Altemplomban Padányi Bíró Márton (1693-1762) püspök tumbája és Beriszló Péter püspök és hadvezér síremléke
Szent István király és Gizella királyné szobra - Ispánky József alkotása (1938)
Innen még a Viadukt is látszik....
Fellner Jakab tervezte egyetemi épület a 18. sz. végén épült Nagyszeminárium nevet viselte, ma Várfok Kollégium. Többször átépítették, csak a kapu őrzi az eredeti copf stílus jegyeit.
Érseki Palota
Itt is kombinált jegyet vettünk, így több nevezetességet megnéztünk. Sajnos itt nem fotózhattam, de ilyen mesés épületet régen láttunk, elképesztően szép festmények, freskók és bútorok. Ha szépet láttatok......teljesen el voltunk ragadtatva. Fellner Jakab irányításával 1765-1776-ban épült.  Idegenvezetéssel óránként látogatható, a csoportot ketten alkottuk....
Érseki Hivatal (Nagypréposti ház) 1741, Padányi Bíró Márton akkori nagyprépost építtette
Előtte a Várkút, 40 méter mélyre becsülik.
Gizella- kápolna
"Őseink hite a jövő reménye"
A 13. sz. -ban épült, országunk legrégebbi kápolnája. Korai bizánci stílusú apostolfreskók láthatóak benne. Kétszintes palotakápolna volt, itt csatlakozott a mára elpusztult középkori palotához.
Ferences templom (1730)
a kriptájában nyugszik Ányos Pál költő, pálos szerzetes
1772-ben Tejfalussy János György éneklőkanonok építtette a kanonoki házat, ahol a Gizella Múzeum található, időszaki kiállításokkal, most a Test és lélek a Nagy Háborúban - Tábori lelkészet, katonai kórházak és orvoslás az első világháborúban kiállítást néztük meg.
Szent György kápolna
Egyterű kör alapú kápolna romjait láttuk itt, 1957-ben tárták fel. Ekkor találták meg Vetési Albert püspök vörösmárvány sírját.
Itt őrizték Szent György fejereklyéjét, amelyet még Szent István király 1016-18 között a bolgárok felett aratott győzelme emlékére a bizánci császártól kapott.
I. Szent István fiatalon meghalt egyetlen fia, Szent Imre herceg itt tette le szüzességi fogadalmát. A kápolna előtt álló szobor is az ifjú herceget ábrázolja.
 Dubniczay-ház (1751)
Építtetője Dubniczay kanonok. László Károly műgyűjtő gyűjteménye tekinthető meg benne.
Bíró-Giczey-ház
Padányi Bíró Márton püspök építtette (1733), később Giczey kanonok korában történt az emeleti ráépítés (1772) jelenleg Szaléziánum Érsekségi Turisztikai Központ. Szívesen bementem volna, hogy megtudjam mit rejt ez a furcsa nevezetű hely, de a férjem sajnos nem olyan kíváncsi. A Szaléziánum Szalézi Szent Ferencre utal. A kiállítás bemutatja Veszprém, az érsekség, az egyházi mindennapok életét.
Piarista templom (1828-1836)
Madarassy István ötvös-szobrászművész kiállítás volt benne épp.
A Várkapu, vagy Hősök Kapuja az első világháború magyar áldozatainak állít emléket. Az építmény Pázmándy István tervei alapján készült, 1936-ban. A történelmi hangulatot keltő jobb oldali torony múzeumként szolgál, amelyben tavasztól őszig kőtár és ásványkiállítás látható.
 Fecskendőház
Tummler Henrik tervei szerint készült (1811-1814) a város tűzoltószertára volt. A falfülkében a tűzoltók védőszentjének Szent Flóriánnak szobra áll. A földmunkák során talált 15 középkori ágyúgolyót befalazták, azok a fekete pontok a falon...ma az alsó szinten egy dizájn étterem működik.
Tűztorony (Vigyázótorony)
IV. Béla idejében őrtoronynak szánták, a török idők végéig védelmi célt szolgált. Az 1810 évi földrengés után 48 m magas tornyot építettek rá, a tűz figyelése céljából, toronyőr is volt benne. Tummler Henrik tervei alapján készült 1811-1817 között. Persze felmentünk a szép kilátásért.
R. Kiss Lenke-Korsós lány című bronzszobrát (1962) a veszprémiek csak Zsuzsinak emlegetik.
Városháza (1857)
Eredetileg banknak épült.
Pósaház
A zirci sziszterciek egykori rezidenciája. Papnövendékek és szerzetesek laktak benne.1902-ben Pósa Endre könyvkereskedő és nyomdász vásárolta meg.
Remélem lesz lehetőségem egyszer Gizella napokon is ellátogatni ebbe a szép városba! Bár élveztem, hogy szinte mindenütt egyedül voltunk és alaposan szétnézhettünk.