2019. augusztus 13., kedd

Oroszlános úton

Zsolnay Mauzóleum (Pécs)
A gyáralapító Zsolnay Vilmos 1900-ban történt elhunyta után fia, Miklós emeltette a gyárral közvetlenül határos magaslaton, ahol egykor a városi vesztőhely állt. 
A pici dombocska a gyáralapító egyik kedves helye volt, ahol szívesen időzött és szemlélte a lent elterülő gyárat. Zsolnay Vilmos veje, Sikorski Tádé építész tervei alapján 1901-ben kezdtek neki az építkezésnek.  A pécsi Panthenon felépítésében a gyár valamennyi munkása részt vett, a legapróbb részletekig mindent ők maguk készítettek.
Zsolnay Vilmos érckoporsóját 1913-ban helyezték örök nyugalomra a családi kriptában, őt követte 1919-ben felesége, Bell Terézia is. Rajtuk kívül ma már csak fiuk, Miklós nyugszik itt, az 1940-es években vandál módon felforgaták és megrongálták a mauzóleumot. A többi családtag földi maradványait, urnáit megrongálódott állapotban 1986-ban a pécsi dísztemetőben helyezték örök nyugalomra.
Kaputól az oltárig 131 méter hosszú út vezet, amelynek mentén pontosan 42 fekvő oroszlán őrködik. Felidézik az ősi Egyiptomot, az ősi lelkeknek ugyanis 42 kérdésre kellett felelniük bűneikkel kapcsolatban, ha át akartak jutni a túlvilágba. Eredeti formájában ma már csupán két oroszlán maradt fenn, a többi másolat. 
A mauzóleum homlokzatát zománcozatlan pirogránit lapok burkolják. A kereszténység és szabadkőművesség titkai rejtőznek az épület domborművei és fényjátékai mögött. A mauzóleum alaprajza és kialakítása is különleges, felülnézetben ugyanis egy kelyhet ábrázol, ami egyesek szerint utalhat a Szent Grálra is. (Jézus kelyhe, melyből az utolsó vacsorán ivott) A fejjel lefelé fordított fáklyák a bejáratnál jelzik, hogy az örök élet lángja soha nem hunyhat ki.
A neoromán épület egy sírkápolnát és alatta egy sírkamrát foglal magában díszes eozin szarkofággal, 32 koporsófülkével. A kápolnában eozin oltárt és örökmécsest helyeztek el, a falakat színes csempékkel díszítették. A belső teljes plasztikai díszítése Apáti Abt Sándor, a gyár vezető szobrászának műve.
A kápolna közepén kékes folyatott mázas, román oszlopos mellvédű nyíláson át a sírboltba lehet letekinteni, amelynek közepén, a templom középpontjában, lépcsős pódiumon Zsolnay Vilmos eozin szarkofágja áll, minden oldalán figurális jelenettel díszítve. 
A mauzóleum belső kupoláján a kék ég, kerubok és aranyló csillagok vigyázzák a halottak álmát
A huszonnégy eozin betétet tartalmazó tölgyfaajtón a tizenkét apostol, az utolsó apostol arcában, Sikorski Tádé, a tervező vonásai fedezhető fel.
A kápolna- és sírbelső falait szőnyegszerű csempék díszítik, a munkások az egyik csempét szándékosan fordítva helyezték el, ezzel is kifejezve, hogy tökéletes munkát csak Isten végezhet.
Az építészeti elrendezés Napóleon párizsi sírjáéval azonos, a fentről lenézők fejet hajtanak az elhunyt előtt, míg a kriptában állók felnéznek a pár lépcsővel megemelt szarkofágra, önkéntelenül is megadva a tiszteletet az itt nyugvóknak.
A téli napforduló, december 21-e, a Zsolnay-mauzóleum misztikus dátuma, hiszen az ekkor beáramló napfény képes feltárni a rejtett titkokat. Az épület kialakítása és tájolása, a nap járásához igazodik, amikor a napfény zeniten áll, beesési szöge 17 fok, akkor a fény feltárja az eozin titkát. 
Az elmélet szerint ez a fény ugyanis az oltártól 131 méterre álló kaputól elvezet bennünket a szarkofág déli oldaláig, ahol szerencsés esetben és a fények együttállásának köszönhetően felváltva láthatunk egy angyal és egy Jézus alakot. Ez a fény csak és kizárólag ezen az egy napon fedi fel az igazi titkot, rossz időjárás esetén azonban az év többi napjához hasonlóan elrejti valódi arcát.

2019. augusztus 12., hétfő

A Csipke hídon túl

Zsolnay-negyed gyalogos hídja
A Zsolnay Vilmos út által kettészelt északi és déli területet köti össze
Az 5 hektáros terület több negyedre tagolódik: Kulturális, Míves, Alkotó, Gyermek és családi és Egyetemi negyedre. A Pécsi Tudományegyetem több kara kapott itt helyet.
Az eddig üresen álló gyárépületek felújított, építészetileg újraértelmezett formájukban helyet adnak kultúrának, oktatásnak, vendéglátásnak.
Itt működik a Bóbita Bábszínház, a tetőcserepeiről elnevezett "zöld házban", a Mattyasovszky-villában. (Mattyasovszky Jakab, geológus Zsolnay Júlia férje, aki szintén a gyárban dolgozott.) Állítólag a család fiataljainak nyári lakként építették.
A színes figurák egy napórát alkotnak. Báb Múzeum is van benne, látogatásunk napján nem volt nyitva, később már nem volt idő rá, hogy megnézzem. Sajnálom, mivel báboztam ifjú koromban, kíváncsi lettem volna rá.
Itt a parkban nem az van kiírva, hogy "Fűre lépni tilos!" hanem piknikezz nálunk, adunk kölcsön piknik takarót is.
 Közösségi terek
 Sakk játszma
 Infó pont, az egyik bejáratnál
Kézműves boltok utcája

A látványmanufaktúrában szemtanúja voltam, hogyan születik egy gyönyörű festett váza 
Az Apostolos terem falait a gyárban kikísérletezett festéssel készült próféták és angyalok díszítik. Esküvő és koncert helyszínként is funkcionál

 Még panzióban is megszállhatunk ebben az illusztris környezetben :)
 A gyönyörű porcelánok megvásárolhatóak
Ilyen festetlen készlet, melynek teáscsészéi lebegnek a térben, nekem is van, friss házasként ezt vettük a párommal, már akkor is tetszett a kecses forma, mindig szerettem a fehéret.
 Válogatás
A negyed kerítése
Folyt. köv..... a mauzóleummal

2019. augusztus 11., vasárnap

Tökéletes bőrkesztyű

A Zsolnay-negyed Pirogránit udvarában van a Pécsi Kesztyűmanufaktúra kiállítása és látványműhelye. 
Az 1861 Kesztyűtörténeti Kiállításán megismerkedhetünk a kesztyűkészítés kezdeteivel, a Hamerli és a Hunor Kesztyűgyárak történetével.
  Hamerli János 1861-ben alapította kesztyű és sérvkötő műhelyét Pécsen
Egy érdekes cikk az iparos családról:
https://www.pecsma.hu/abszolut-pecs/egy-iparosdinasztia-amelyik-a-nagyok-koze-emelte-pecset/
 Harrods reklám
A látvány manufaktúrában nem lehetett fotózni. 
Folyt. köv......

2019. augusztus 10., szombat

Gyárudvar

Pirogránit udvar, Zsolnay-negyed
Zsolnay nevéhez kötődik: a Zsolnay-porcelán, az eosin, és a pirogránit. 1885-ben az épületkerámia minőségének javítására tett kísérletek eredményeként jött létre, kifejezetten azért, hogy a költséges kőfaragványokat kiváltsa a historizáló épületek homlokzatán. Magas hőfokon égetett építészeti kerámia, amelynek szemcsés, homokkőre emlékeztető a szerkezete. Mázatlanul vagy különféle mázakkal jól alkalmazható kül- és belterekben egyaránt.
Cifra kémény
A kályhagyár kemencéinek gyűjtőkéménye volt, amelyekkel ún. rókatorok-csatornákon keresztül volt összekötve. Nevét kerámia díszeiről kapta. Szabadon álló pozíciója a körülötte lévő épületek elbontásával állt elő, így tudott igazán az udvar meghatározó elemévé válni.
Neves építészek (Lechner Ödön, Komor Marcell) látták meg a nagy lehetőséget a fagyálló Zsolnay pirogránit épületkerámia alkalmazásában, a Zsolnay gyárral szorosan együttműködve határozták meg a 19. század végi magyar szecessziós építészet színes világát. A budapesti Iparművészeti Múzeum, a Mátyás templom és a Földtani Intézetet, elsőrendű példái ennek az irányzatnak.
A "piro" előtag a magas hőmérsékleten való égetésre, a "gránit" a szilárdságra, tartósságra utal. A porózus szerkezetű anyag sav és fagyálló, ezért sem a nedvesség, sem a hideg, sem a szennyezett levegő nem támadja meg.
A Pirogánit udvar jelenleg alkalmi rendezvénytér, különféle koncerteket is tartanak itt.
Gyár épületei, bár a tényleges munka már nem itt folyik, hanem a mellette lévő épületekben
Folyt. köv.....