2019. január 30., szerda

"Mátra kapuja"

Volt két órám Gyöngyösön, míg a fiúk ebédeltek, én a kultúrára éheztem :)) Már megszokták ezt a felállást, Anya szaladgál a látnivalók körül, ők kényelmesen üldögélnek, eszegetnek. Jó ez nekem és nekik is. Ez a kis idő nem volt elég mindenre, így csak szemezgettem a látnivalók között.
Szent Bertalan-templom 1746-56 között épült, sajnos nem tudtam megnézni, zárva volt és felújítás alatt is áll. A  hatalmas bronzsisakokat a tavalyi évben kapta vissza.
Pátzay János Katolikus Zeneiskola épülete teljesen elbűvölt. 1751-52-ben épült, először a jezsuiták birtokolták, majd a ferences rend
 Kodály Zoltán szobra (Lantos Györgyi - 1988)
Szoborfülkékben barokk szobrok másolatai kerültek, az eredeti Szent Ignác és Szent Ferenc tölgyfa szobrokat a Mátra Múzeumban csodáltam meg. Előtte egy barokk stílusú Mária szobor
Károly Róbert szobra (Kő Pál - 1984)
Gyöngyöst 1334-ben Károly Róbert emelte mezővárosi rangra. Fején utazó korona, kezében országalma és liliomos jogar, az oszlopon körben a városi jogokat biztosító oklevél első sorai. Érdekesség, hogy a szobrász a Károly Róbert-figurához Jankovics Marcellt kérte fel modellnek.
Szent István király lovasszobra (Kő Pál - 2002)
Ismerős volt valahonnan, mint kiderült a  a budapesti Szent Gellért-hegyi Sziklakápolnánál 2001-ben elhelyezett emlékmű változata
Kakasos fiú (ismeretlen alkotó - 1964)
Mikor ezt a kicsiny szobrot felfedeztem, Apára gondoltam, akinek biztos nagyon tetszene ez a szobrocska, a maga mívességével és vidámságával. A kórház kertjében állt az eredeti bronz alkotás, amit elloptak, ez egy róla készült másolat.
Az ország második  legnagyobb kincstárgyűjteménye (első az esztergomi), az egykori Almásy vagy Szent Korona Házban található, ahol 1806 és 1809 között három alkalommal őrizték a magyar koronát. A házat Almásy Pál koronaőr megbízásából 1781-ben építette Rabl Károly az ősi Almásy házból és a Jezsuiták bormérő házából.
Most nem volt elég időm, hogy a kincstári gyűjteményt megszemléljem, de az udvarára bepillantottam, ahol található egy Szent Donát-szobor is.
Gyöngyös szélén egy dombon állt ez a Zsolnay kálvária, 1935-38 között készültek, de a stációképeket megrongálták, így pár éve restaurálás után kerültek a plébánia udvarára.
Ahogy olvasgattam a gyöngyösi látnivalókról, itt nagyon szeretik a szobrokat ide-oda helyezgetni, szinte egyik sem a mostani helyén állt......

Folyt.köv: Gyöngyös

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése