A Kulturális Örökség Napokon regisztráltam a Pesti Vármegyeháza épületének bejárására. A hivatal egyik kedves dolgozója vezetett végig bennünket az épületen, sok-sok információt átadva.
Jelenleg is itt működik a megye két legfőbb testülete, Pest Megye Önkormányzata és a Pest Megyei Kormányhivatal.
Ezen a maketten jól látható, hogy az épületszárnyai három udvart fognak közre, melyeket széles átjárók kötnek össze egymással.
Díszudvar
A jelenlegi Városház utcai rész ifj. Zitterbarth Mátyás terve alapján
készült – az 1838-as nagy-árvíz pusztítása után – 1839-41 között. Napjainkban gyakran tartanak itt komolyzenei koncerteket,
Az épület Díszudvarában egy több mint. 100 éves kanadai diófa állt, vele
szemben található a Díszterem,
Díszterem
Itt üléseztek és üléseznek ma is a vármegye képviselői
A díszterem falán Gróf Széchenyi István, (1831-ben Pest megye táblabírája
volt), Táncsics Mihály, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos (a vármegye
1847-48-as követe) Dózsa György és Fáy
András (az első Pesti Takarékszövetkezet megalapítója) képei láthatók.
A megyegyűlések vendégei régen a galérián foglaltak
helyet, ma már a galéria statikai problémák miatt nem használható.
A II. világháborúban elpusztult csillárok helyett a várbéli régi Országház dísztermének csillárjai kerültek ide.
Az elnöki emelvény mögött álló empire órát, a megyei nemesek
közadakozásból vették 1830-ban a megyegyűlésnek. Az óra a háború végétől
a levéltár raktárában volt és az 1980-as évek felújítása után került
vissza eredeti helyére, azóta is pontosan működik és negyedóránként halk kis zenével figyelmezteti a képviselő urakat az idő múlására.
Károlyi István, 1848-as megyei főispán, első feleségének, Dillon Georginénak a síremlékét a kor ismert szobrásza, Ferenczy István készítette 1832-ben. Károlyi rendkívül sokat tett az 1848–49. évi szabadságharc érdekében, amiért a Habsburgok majdnem halálra ítélték, vagyonát elkobozták, majd száműzték. Nemcsak a művész, hanem a szabadságharc főispánjának tiszteletére a sírkövet a pesti megyeházán helyezték el.
A vármegyeháza épületegyüttesének középső részét,
a közgyűlési termet, a börtönépületet és a rabkápolnát Hild János tervezte meg, és a tervei
szerint megkezdett építkezést 1811-ben bekövetkezett váratlan haláláig
személyesen vezette.
Akasztó udvar
A középső udvaron állt egykoron a bitófa, 1848-ig
ezen az udvaron tartották a kivégzéseket. A Pest megyei börtönről, Jókai Mór Rab Ráby című művében is olvashatunk.
1921-ben a bíróságot és a vármegyeházán őrzött rabokat átköltöztették az újonnan épített Pestvidéki Királyi Törvényszékre, az épület a Levéltárnak adta át a helyét. 2001-ben elkészült a Pest megyei Levéltár jelenlegi székháza, így lehetővé vált az iratanyag átköltöztetése.
Az ajtó melletti tábla jelzi a bitófa helyét, ahol a kövek között mindig zöld a fű.........
Börtönkápolna.
A volt börtönépület meghatározó építészeti eleme a hazánkban egyedülálló, centrális rabkápolna. Alaprajza egyenlő oldalú nyolcszög, eredetileg háromemeletes belső terét
kupola koronázta. Korábban a nyolcszög további öt oldalán is hasonló, de
vasráccsal lezárt ablakok voltak, amelyeken
keresztül a rabok a börtön folyosóról is követhették az
istentiszteletet. A kápolna északi oldalán helyezkedett el a siralomház.
1817-ben itt helyezték el a vármegyei fegyvertárat, így a helyiség eredeti funkciója megszűnt.
A volt börtönkápolnát 1941-ben levéltári díszteremmé alakították. Itt kaptak helyet a legrégebbi közgyűlési iratok, jegyzőkönyvek.
A három nagy ablakot, valamint a lépcsőház ablakait a vármegye
történetében fontos szerepet játszó intézmények, tisztségviselők,
illetve nemes családok címereivel díszítették. A második világháború idején a bombázások alatt az ablakokat a pincében őrizték, és 1945 után helyezték vissza.
Zsellér Imre (Róth Miksa tanítványa, 1878-1959) üvegmozaikjai, aki számos középület és több mint száz templom üvegablakainak
megalkotója. Magyarország legnagyobb üvegablak-együttesének elkészítése
is az ő nevéhez fűződik (Vakok Állami Intézete, Nádor terem)
Pest Vármegye címere, a hármashalmon álló kétfarkú oroszlán
Nemesi címerek
Az ólomüveg ablakokkal díszített kápolnában található az
úgynevezett Kosáry szoba, ahol Kosáry Domokos történész (1913-2007) dolgozott.
Az udvaron látható szobrokat a főváros ostroma után, romos pesti épületekből gyűjtötték össze. Az öntöttvas kút a Dorottya utca 12. számú házból került ide.
Az átjáróban található fáklyás női alak szobra a Budapesti Rendőrfőkapitányság (egykor Európa Szálló) Roosevelt téri kapucsarnokából került ide a második világháború után.
A
csillagászat
múzsájának, Urániának kútszobra. 1824 körül formázta meg Huber József. A szép nőalakot általában földgömbbel és egy pálcával
ábrázolják. Ennek a szobornak az érdekessége, hogy egy hajólapátot tart a
bal kezében. Eredetileg a Két törökhöz címzett fogadó udvarában állt, a
II. Világháború után a sérült házat lebontották.
Hébé
kútszobor az egykori Lloyd palota udvarából, Huber József alkotása.
Hébé volt az ifjúság istennője a görög mitológiában. Zeusz és Héra
gyermeke. Eredetileg az ő feladata volt a fiatalságot és
örök életet biztosító nektár őrzése és annak felszolgálása az
Olümposzon.
Hermész, Huber József alkotás, ez
is a Két törökhöz címzett fogadó udvarának ékességéül szolgált. A 12
főisten egyike, az Istenek hírnöke, Zeusz és Maja nimfa gyermeke. Többek
között a pásztorok, utazók, kereskedők istene. Általában szárnyas úti
kalappal ábrázolják
A harmadik udvar, a tisztviselők lakóudvara. A földszinten jobboldalt
istálló és kocsiszín volt. Két emeleten
alakították ki a vármegye fő tisztségviselőinek lakásait, melyeket az 1920-as években szüntettek meg, és alakítottak át irodává.
Az udvar falán 1832-ben készült napóra is látható.
A régi istálló és kocsiszín
A Pesti Vármegyeházán forgatták többek között a Hídember, a Noszty fiú esete Tóth Marival, az Egy magyar nábob, a Kőszívű ember fiai és a Napfény íze című filmek egy-egy részletét.