2022. november 17., csütörtök

Opa - Imádkozz a lelkekért!

Cattedrale di Santa Maria Assunta
A három dombra épült Siena legmagasabb pontján épült fel ez a gótikus csoda, az 1200-as években kezdték építeni, stílusa pedig a román stílusból a gótikába való átmenetet tükrözi. A korszak legkiválóbb olasz művészei vettek részt a katedrális építésében, Nicola és Giovanni Pisano, Donatello, Pinturicchio, Lorenzo Ghiberti és Bernini. A világ legszebb templomai közé sorolják.
Velencében 1878-ban készült mozaik, Mária koronázása, Luigi Mussini munkája
 Bronz központi ajtó 1946-ban került a helyére, Mária megdicsőülése
Harangtorony
1339-ben elhatározták, hogy kibővítik a régi, már kicsinek tűnő templomot. A munkálatokat azonban megállította az 1348-as pestisjárvány, valamint statikai problémák is felmerültek, így csak az óriáshomlokzat és egy-két boltív és pillér maradt meg.
A belső tér olyan mintha egy művészettörténeti könyv illusztrációja elevenedett volna meg. A 13. század mestereitől kezdve egészen a barokk korig szinte minden stílus képviselteti itt magát. Láthatunk Nicola Pisano, Donatello, Pinturicchio, Michelangleo, Bernini alkotásokat egy épületben.
A hatszögletű kupola tetején Bernini aranyozott lámpása van , mint egy arany nap
 
A szószék carrarai márványból készült, és 1265 -1268 között Nicola Pisano faragta, a katedrális legkorábbi fennmaradt alkotása.
 
 
A homlokzaton látható kerek ólomüveg ablak 1549-ből származik, és az utolsó vacsorát ábrázolja, Pastorino de' Pastorini munkája .
A márvány főoltárt 1532-ben Baldassarre Peruzzi építtette . A hatalmas bronz cibórium Vecchietta (1467–1472, eredetileg a tér túloldalán lévő Santa Maria della Scala Kórház temploma számára készült, és 1506-ban került a székesegyházba) alkotása . A főoltár oldalain a legfelső angyalok Francesco di Giorgio Martini (1439–1502) remekművei. 
A főoltár mögött Bartolomeo Cesi 1594-ben készült , Szűz mennybemenetele című képe látható.
 
Eredetileg több mint kilencven faragott szék volt, dupla sorban elhelyezve, 1363-1397 között készültek, A fennmaradó 36 háttámláját faragott panelek díszítik, Fra' Giovanni da Verona 1503 -as munkája.
Keresztelő Szent János-kápolnában a gazdag reneszánsz díszítés közepette Keresztelő Szent János bronzszobra található Donatellotól. Lenyűgöző, Pinturicchio nyolc freskója, amelyeket 1504 és 1505 között festettek.
 Chigi-kápolna (vagy Cappella della Madonna del Voto)  
1659-ben VII. Sándor sienai chigi pápa rendelte meg. A kápolna hátsó részében található a Madonna del Voto „Madonna fogadalma”. A montaperti csata előestéjén (1260. szeptember 4.) Firenzével szemben Siena városa a Madonnának szentelte magát. A sienaiak győzelmét a túlerőben lévő firenzeiek fölött az ő csodálatos védelmének tulajdonították.
Piccolomini-oltár
Egy építészeti és szobrászati ​​oltárkép, Piccolomini bíboros megrendelésére készült, aki arra számított, hogy ez lesz a sírja, de Piusz pápává választották, és a Vatikánban temették el. Andrea Bregno carrarai márványból építette, a következő évtizedekben hozzáépítésekkel, 1501 és 1504 között Michelangelo készítette Szent Péter, Ágoston, Pál és Gergely szobrait. Az oltár tetején a Madonna és a gyermek, valószínűleg Jacopo della Quercia szobra áll . A Madonna központi festménye Paolo di Giovanni Fei alkotása a 14. század végéről.
A katedrális berakásos mozaikpadlója a világon egyedülálló, melyeken, a 15. századtól kezdve a 19. századig, a legkiemelkedőbb sienai mesterek dolgoztak, 56 márványtábla található itt, eltérő művészeti korokból. 
Az intarziák körbe vannak kerítve, rálépni nem lehet, így legalább teljes mértékben megcsodálhatóak. 
A"sienai nőstény farkas" a konföderációs városok emblémáival valószínűleg 1373-ból származik.
„Tudás hegye” címet viselő műremek 1505-ből, Bernardino di Betto nevű művész, akit Pinturicchio-ként ismerünk műve.
Az" ártatlanok lemészárlása" a kereszthajó nagy táblája, valószínűleg Matteo di Giovanni alkotása 1481-ben.
Piccolomini könyvtár
Különálló kis ékszerdoboz, ami nem a könyveiről híres, a pompás kéziratok mellett fantasztikus freskók és művészi festmények gyűjteménye tárul itt elénk,
Az 1500-as évek elején, III. Piusz pápa emléket állított híres nagybátyjának, II. Piusz pápának tisztelegve vér szerinti és hivatalbéli elődje előtt. A katedrális hajójából nyíló helyiséget freskókkal díszítették, melyeket Pinturicchio és néhány tanítványa festett. A freskókat máig csodálhatjuk, az ember szinte megbabonázva megy körbe, ebben a nem túl nagy szobában. A falon II. Pius pápa életéből láthatunk jeleneteket.
A Három grácia szobra, amely a római korból származik, és másolata csupán az eredeti görög-hellén verziónak.
OPA - "Ora Pro Animis"
 "Imádkozz a lelkekért!"
Ez az utolsó bejegyzés talán túl hosszúra sikeredett, de mentségem, hogy ilyen csodálatos templomot talán még nem is láttam. Szinte nem tudtuk eldönteni, hogy mit is nézzünk, a fantasztikus mozaikpadlókat, vagy a színes freskókat a falon, a szobrokat, kápolnákat? Sok apró kis részlet, az egész hatalmas tér összhatása, leírhatatlan. Többször meg kellene nézni, hogy minden felfogható legyen!
Csodálatos élmény volt ez a toszkán út. Minden napra jutott valami világörökségi látnivaló. 
Szerb Antal - Utas és holdvilág című könyvét el kell olvasnom!
Köszönöm a fiaimnak, hogy megajándékoztak ezzel az élménnyel, különösképpen, hogy mindezt együtt élhettük át!

2022. november 13., vasárnap

Siena

Siena, három dombra épült, középkori jellegét máig őrző toszkán város. Belvárosát az UNESCO a világörökség részévé nyilvánította.  
Zuhogó esőben indultunk a felfedezésére, de szerencsénkre mire beértünk a látnivalókhoz elállt az eső.
A helyi legenda szerint, a várost Remus fiai, Senius és Aschius alapították, mert Romulus elüldözte őket Rómából. A két testvér egy fekete és egy fehér lovon menekült, ezért lett a város zászlaja és címere fekete-fehér. A város neve is Senius nevéből származik. Ez a legenda alapozza meg azt is, hogy saját jelképként ábrázolják a Romulust és Remust tápláló római nőstényfarkast.
A várost a régészeti leletek tanúsága szerint az etruszkok alapították, Róma Augustus idején hódította meg. A római korban viszonylag jelentéktelen település maradt, mert az akkori fő kereskedelmi útvonalak elkerülték. A lombardok hódítása kedvező változást hozott a város számára, mivel akkoriban a régi római útvonalak, mint a Via Aurelia és a Via Cassia a bizánci támadások hatókörébe kerültek, így a lombard állam új, biztonságosabb utakat alakított ki északi területei és Róma között, amelyek Sienát is érintették, így a  kereskedelem fellendült.
A 3. század környékén indult el az evangelizáció, amely Sant’Ansano nevéhez kapcsolódik, aki máig a város védőszentje.
Siena folyamatos konfliktusban állt a pápa-párti Firenzével, Siena ugyanis a ghibellinekhez tartozott, akik inkább a mindenkori császár uralmát ismerték el feljebbvalónak. Idővel a firenzeiek bizonyultak erősebbnek. A város ekkor már hanyatlani kezdett, de a végső lökést az 1348-as pestisjárvány jelentette.
Firenze a reneszánsz központja lett, és építészet, művészeti szempontból azt a korszakot testesíti meg, addig Siena picit inkább a középkorban ragadt.
A város mai arculata ugyanolyan, amilyennek a 13. és 14. században tervezték és formálták. Különösen jellegzetesek a régi vörösbarna, nagy téglaházak, a kanyargós középkori sikátorok és a csodálatos történelmi templomok.
 
Az Ospedale di Santa Maria della Scala, az egyik első kórház volt Európában, saját szervezetével, amely a zarándokok ellátására, a szegények megsegítésére és az elhagyott gyermekek ellátására jött létre, a Dóm előtt található. A kórházat a katedrális papjai alapították.
1995-ben múzeumként nyílt meg.
Cattedrale di Santa Maria Assunta (külön bejegyzésben)
A Piazza del Campo a városközpont kagylóformájú főtere, Európa egyik legszebb középkori tere. Jelenlegi formáját a 13-14. században nyerte el. Piacként is működött, emellett Siena központi tereként kivégzések, bikaviadalok színhelye volt. Itt áll a Torre del Mangia, és Palazzo Pubblico, és itt tartják a Paliot. 
A Palio, Siena életének része, a helyiekkel élő tradíció, hagyományok megtestesülése, mely a 12. századig nyúlik vissza. Középkori eredetű, különleges, kosztümös lovasverseny a téren. A lovasok nyereg nélkül ülnek a lóra, a verseny rendkívül izgalmas, gyors, a fizikai kontaktus is engedélyezett. A lovaknak háromszor kell körbefutniuk a teret körülbelül 1000 méteres pályán, amin derékszögű fordulók is vannak. Ha egy lovas leesik a lováról, a ló maga is folytathatja a versenyt és elnyerheti a díjat a városnegyedének. Csak az első helyezettet díjazzák. A verseny díja egy Madonna-képpel díszített festett selyemzászló, amelyből minden alkalomra új készül. A 17 városnegyedből 10 versenyezhet, melyet sorsolással döntenek el, de az előző év azonos időszakában kimaradt 7 automatikusan részt vesz, így csak további hármat sorsolnak.  Minden évben kétszer, július 2-án és augusztus 16-án, (munkaszüneti napok) tartják meg, mely előtt díszmenet keretében a térre vonulnak a lovasok.
Torre del Mangia
A Piazza del Campón magasodó torony 102 méteres. A mellette álló városháza harangtornya. 1338-1348 között épült. Megépítése idején Olaszország egyik legmagasabb, nem egyházi tornya volt. Ugyanolyan magasra építették, mint a Duomot, hogy ezzel is jelezzék, hogy az egyház és az állam egyenlő. 393 meredek és szűk lépcsőn lehet feljutni.
 
Palazzo Publico
Ez a Torre del Mangia mellett elhelyezkedő palota. Építése 1297-ben kezdődött, a sienai kormányzat, a Podestá és a Kilencek Tanácsa működött benne, és ma is a sienai városházának ad otthont. A palotában működik a Museo Civico, a város kincseivel, ékszerekkel, koronával. 
Fonte Gaia szökőkút
az úgynevezett “öröm szökőkútját” már 1419-ben építtette, a Michelangelo előfutárának tartott, Jacopo della Quercia. A figurákat 1858-ban másolatokra cserélték. Az eredeti márványszobrokat ma a szemközti városháza múzeumában lehet megcsodálni. A szökőkút a nevét a városlakók örömének köszönheti, amikor először látták a szökőkútból kifolyó vizet. ugyanis a dombon fekvő Siena mindig is vízhiánytól szenvedett.
Sienai hangulat
A finom olasz kávéhoz illő környezet
 A város híres a finom karácsonyi süteményéről, a Panforte-ról, egy dióból, kandírozott gyümölcsökből, fahéjból és mézből készült kemény sütemény.
A recept linkje>>>>>>panforte
 Ízlésesen

Egy húsbolt cégére
Tenger gyümölcsei 
 
Folyt.köv.: Santa Maria Assunta Katedrális

2022. november 12., szombat

Kegyelem doktorának szentelve

San Gimignano
Sant’Agostino templom, Szent Ágoston templom és kolostor, az Ágoston rendiek központja
Az ágostoni kanonokok által 1280 és 1298 között épített egyhajós csarnoktemplom három kápolnával és nyitott tetős rácsozattal, a közép-olaszországi koldusrendek gótikus építészetének jellegzetes példája. A vörös téglából épült, egyszerű külsejű templom néhány csodát rejt a belső térben. 
Szent Bartolo kápolnája, aki a leprások ápolásának szentelte az életét egy San Gimignano környéki kolostorban. Egy csodaszép reneszánsz korból származó kápolnában nyugszik. 1299-ben, 72 éves korában, halt meg. 52 évesen leprával fertőződött meg, ezért több mint húsz évet töltött szenvedésben,
Főkápolna
Középen Piero del Pollaiolo gyönyörű, 1483-ban festett alkotása, amely Krisztust ábrázolja az angyalok kórusában, aki diadémet helyez Szűz Mária fejére.
A Szentek alatt Fina, Agostino, Gimignano, Girolamo, Nicola da Tolentino és Boldog Bartolo.
Mögötte, mellette a freskók pedig Szent Ágoston életét jelenítik meg nagyon színes meseszerű stílusban. A művész a Medici család egyik kedvenc festője Benozzo Gozzoli. A ciklus 17 jelenetet ábrázol az egyházatya életéből.
Az aprólékos, gazdagon kidolgozott részletek, élénk színek, a korabeli divat életszerű bemutatása az öltözékeken, a hajviseleten keresztül, a világos elbeszélő stílus hozzájárult a freskók népszerűségéhez.

Kereszt oltár
Tolentinói Szent Miklós oltára. San Nicola da Tolentino (1245-1305) 1260-ban ágostoni vallású lett, IV. Jenő pápa 1446-ban szentté avatta.
A lunettában Vincenzo Tamagni freskója látható. A Pietà Szent János evangélistával, Mónikával és Mária Magdolnával.
Sírkő
 Santa Rita mozaikos ablak
A templom melletti reneszánsz kerengő nyugalmat árasztó hangulata szinte elmélkedésre és imára hívja a látogatót.
Szent Ágostonnak tulajdonított mondások

Jobb a helyes úton sántikálva haladni, mint szilárd léptekkel téves irányba tartani. 

Amilyen mértékben növekszik benned a szeretet, olyan mértékben növekszik szépséged, mert a szeretet a lélek szépsége.

Semmi sem győz meg, csak az igazság, semmi sem ment meg, csak a szeretet.

Szeressük embertársunkat, vagy azért mert jó, vagy azért, hogy jó legyen,

  
Folyt.köv: Siena, egy újabb UNESCO világörökségi helyszín