2024. október 20., vasárnap

Patakparton

Mivel a múltkorában Felsőhámorban a Zöldfa Panzióban szálltunk meg, akkoriban felfedeztem ezt a részt is. 
Valójában két utcája van, olyan körforgalomképpen kialakítva, de középen a patakparton van egy gyalogos ösvény, amit nagyon imádok, emberfia nem jár itt, csak a helyiek elvétve, de valószínű, hogy az itt lévő házak is nyaralók.
A lenti házról mesélte a panzió tulajdonosa, hogy Jávor Pál vásárolta meg, amikor a Meseautót forgatták lejött ő is meglátogatni színész barátait. Annyira megtetszett neki a környezet, hogy vett egy házat. Vajon legenda vagy valóság, nem tudom?
Továbbhaladva találjuk a Kohászati Múzeumot, most sem sikerült bemennem, mivel pont most volta a Fazola nap, így kint a kohónál voltak a programok, vasárnap meg sajnos zárva van.
Magyarok Nagyasszonya (Patrona Hungariae) dombormű az egyik házon
Baloldalt a lépcső, amelyen elindulhatunk a Zsófia-kilátóig, Szent István és Nepomuki Szent János szobra között.
Borsodi Bindász Dezső, Szent István szobrát 1938-ban állították fel
Nepomuki Szent János szobra 1806-ban készült , sajnos az alkotója nem ismert. A folyók, hidak, hajósok, vízimolnárok, halászok védőszentje.
Szent Flórián és Magyarok Nagyasszonya Templom
Festői hortenziák
Székelykapu
Temető a hegyoldalban Felsőhámorban, szép erdei úton juthatunk el idáig.
Távolabb a Hámori sziklafal
Hermann Ottó és Vásárhelyi István sírja
Fazola Henrik síremléke

A Garadna és a Szinva találkozása
Gyönyörű vidék!

2024. október 19., szombat

Stresszmentes övezet

A lillafüredi függőkertben egy séta megállítja az időt, igazi stresszmentes övezet.



Novemberben már őszi pompa vár>>> 
 
Folyt.köv.: >>>> Felsőhámori séta 

2024. október 18., péntek

Kilátók királynője

Lillafüred egy három hegy által körülvett festői völgyben, a Bükk-hegységben fekszik. Nem volt könnyű számunkra feljutni a Zsófia-kilátóba, a Dolka- hegyen.
Helyenként meredek szakaszok vezettek a kijelölt útvonalon. Nagyban nehezítette a feljutást, hogy az előző napi esők kicsit csúszóssá tették az ösvényt. Amúgy klasszul kiépítették a "Körös-körül lombkorona tanösvényt"
Mi a Palotaszállótól indultunk, Felsőhámorból a Kohászati Múzeumnál egy kőlépcső vezet felfelé. Teljes hossz 1270 m és 195 méter a szintkülönbség, 700 méter a kilátóig, 120 méteres szintkülönbséggel.
A Bükk hazánk legnagyobb átlagmagasságú hegysége. 400-600 méterig gyertyános kocsánytalan tölgyek, 600-800 méternél bükkfák uralják.
Holtfák
 
A kilátó ötlete az 1890-es évek végén merült fel, a létesítmény megépítésének 1262 koronás költségét a Borsodi Bükk Egylet finanszírozta. A terveket Szűcs Sándor miskolci mérnök készítette. Ő felügyelte az építést is. 

Nevét a Borsodi Bükk Egylet alapítója, báró Vay Béla Borsod vármegyei főispán felesége, gróf Teleki Zsófia tiszteletére és emlékére kapta. Az eredeti kilátót 1900-ban adták át. Az 1950-es években a lillafüredi „Szikla” nevű légvédelmi központ építésekor elbontották, hogy helyére antennát telepítsenek a Dolka-hegy déli oldalába. 
Vay Béla (1829-1910) a megye főispánja volt. Teleki Zsófia grófnővel kötött házasságából három lánya és egy fia született. Fia, Vay Elemér (1855-1931) később szintén megyei főispán lett, a Borsodi Bükk Egylet elnöke, egyik lánya volt a páratlan szépségű Vay Erzsébet (1860-1941), akit a családban Csokonaira emlékezve Lillának becéztek. Férje, Pejacsevich Tivadar (1855-1928) horvát bán.
A Zsófia-kilátó 51 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból épült újjá 2022-ben. Ügyeltek arra, hogy az eredeti kilátónak megfelelően épüljön fel, a kor követelményeinek megfelelő változtatásokkal, kb. húsz méter magas. A korábbival megegyező kupola fedi. A kő alapú, vörösfenyő gerendákból összeillesztett, faszerkezetes kilátóból pompás a rálátás a Palotaszállóra.
Lillafüred 350 méter tengerszint feletti magasságban helyezkedik el. Megérte a fáradtságot a látvány :)) 
 Miért van itt egy Zeppelin léghajó?
 
Kering az interneten egy felvétel, amin egy Zeppelin repül át a Palotaszálló felett, ami 1929-ben Hugo Eckener kapitány vezetésével megkerülte a Földet. A korabeli sajtó az egekig magasztalta az eseményt, így hát nem meglepő, hogy a rivaldafényből a magyarok sem akartak kimaradni. A németek igent mondtak a hazánk feletti légi bemutatóra, így aztán 1931-ben eljutott a csepeli repülőtérre a világjáró légi óriás.

A Zsófiával való későbbi találkozás viszont csak a szerencsének volt köszönhető, eredetileg a Dunántúl felett tervezték a körrepülést, azonban az időjárás annyira kedvezőtlen volt, hogy az utolsó pillanatban módosítani kellett. A délelőtti órákban átrepült a Parlament felett, ezután pedig észak-keleti irányba indult. A Mátrát elhagyva aztán olyan heves hóviharba keveredett, hogy a kapitány inkább a hosszabb útvonal mellett döntött. Megkerülte Bükköt és Miskolc irányából közelítette meg Lillafüredet, így valósult meg a kilátók királynőjének és az egek koronázatlan királyának különleges randevúja.
Ma már tudjuk, a randi végül nem hozott túl nagy sikert egyik félnek sem: a történelem viharai mindkettőt elsöpörték. Kettejük közül csak a Zsófia-kilátó kapott újabb esélyt.