Hintókiállítás
Különlegesen szép 18-19. századi, több mint 50 darab kocsi, hintó és lovas-szán gyűjteményt láttunk itt. Régen ez volt az uradalom istálló és kocsiháza. Festetics II. Tasziló építtette az 1883-1887-es bővítés idején, Ybl Miklós tervező irodájában készült tervek alapján. Földszinten voltak a lovak, kocsik, az emeleten a lovászok és a kastély személyzete lakott. A Festetics család messzi földön híres volt a lótenyésztéséről. Festetics György által alapított Georgikonban komoly hangsúlyt kapott a lótenyésztés és a lovaglás oktatása is.
1945 után a katonaság vette birtokba, majd a városi tanács lett a tulajdonos, bérbe adták a termeket, még szükség lakások is voltak benne. A leromlott állapotú épület 1996-ban került a Helikon Kastélymúzeumhoz, 2004 óta látogatható a renovált hintómúzeum
Magyar fogatok
Gavallér kocsi - könnyű lovaskocsi
Angolszász fogatok, már hosszabb távra is alkalmasak voltak, csomagot is lehetett velük szállítani, gyakran használták piknikekre
Kupészán, rendkívül ritka volt. Áttörés volt a kocsizásban a zárt kupékocsi kialakítás, az időjárási viszonyoknak nem voltak annyira kitéve az utasok, a mai taxik elődje :)
Főúri hintók
Csak az arisztokrácia felsőbb körei engedhették meg maguknak, fontos volt a megjelenés....
Viktória-kocsi
Eredeti, a Festetics család tulajdonából származik. Ez a kocsitípus közkedvelt volt az arisztokrácia körében. A Festetics családnak több darabja is volt ebből a típusból. Sajnos a II. Világháború során az itt tárolt kocsik és hintók mind megsemmisültek, kivéve ezt az egy darabot. A kocsi fennmaradása a kastély utolsó itt lakó hercegnéjének, Haugwitz Máriának köszönhető. A hercegné a személyzettel kapcsolatban rendkívüli jóindulattal bírt, ezért is hihető az elbeszélések alapján, hogy legkedvesebb szakácsnőjének ajándékozta kedvenc hintóját, amikor a háború zavaros viszonyai elérték a kastély világát is. A szakácsnő leszármazottai generációkon keresztül mint családi ereklyét őrizték a „hercegi hintót”, míg az egyik családtag úgy döntött, hogy eredeti helyére kerüljön az értékes darab. Egykor ezzel a négyesfogattal közlekedett a hercegi család Keszthely és Berzence között, ahol a vadászkastélyuk volt. A kiváló lovaknak és a jól megépített kocsinak köszönhetően, rövid pihenőkkel, egyhuzamban tudták megtenni a 82 km-es távot. A járművet, egy helybéli, az Oppel-féle kocsigyártó műhely gyártotta.
Gig (bricska, cséza, homokfutó)
Ez a típusú kocsi a perzsáknál, egyiptomiaknál és görögöknél volt elterjedt, jóval a négykerekűek előtt. A birodalmak bukásával el is tűnt. Majd a 17. században újból elterjedt Magyarországon is, a lóval vontatott gyors, fordulékony kocsi. Ez a sárga gig Rudolf trónörökös tulajdona volt.
Itt fotóztam a páromat is, mint mondta az Édesapjának is ilyen volt :))
Gyorskocsi posta és személyszállításra,
omnibusz családi változata
Barokk gyászhintó, valamikor az 1600-as évek végén készült, eredetileg egy hercegkisasszony halálára. Egy magánszemélytől vásárolta meg a kastélymúzeum, aki az Eszterházy családnál szolgált, 1945 után került a tulajdonába.
Főúri szán, igényes részletek....kárpit, festés, madárfej
A párom kívánsága volt, hogy megnézzük ezt a kiállítást, de meg kell mondjam én is nagyon élveztem. Eszembe is jutott a családi anekdota -
Nagyapám testvére elvett egy elszegényedett nemes lányt majd hazalátogattak a családhoz. Levélben megírták, hogy majd kimegy eléjük az állomásra a kocsi. Mekkora volt a meglepetés, hogy a kocsi, csak egy szekér volt..... :))
Szerencsénk volt, a kastély filmforgatások idejére ideiglenesen bezár, ebben az évben forgatták a Kincsemről szóló filmet, talán jövőre mutatják be.
Folyt köv...Pálmaházzal