2024. október 2., szerda

Mesés tópart

Az Esterházy-kastély bejárása után sétáltam egyet az Öreg-tó partján. Mesés ez a környezet, nem lehet megunni kategória.
Tatai Diána, a vadászat istennőjének szobra, háttérben az Esterházy-kastély. Alkotója, Tóth Béla szobrász (1988) A lovagló vadászmezes Diana kezében egy sólymot tart, és az Öreg vár ősi falai felé tekint.
Az Öreg-tó, az ország legrégebbi, 269 hektárnyi halastava. Itt a halak karsztvízben, azaz természetes tisztaságú vízben lubickolhatnak. A tavat minden évben ősszel leürítik öt zsilipen keresztül, tavasszal pedig feltöltik. A halakat ősszel, a vadludak érkezése tájékán lehalásszák.
 A vár mesebeli látványa
A tópart remek hely a sétára, andalgásra. 7,5 km a tavat körbejárni. Felvettem a bakancslistámra. A Tatai Vadlúd Sokadalom novemberben szintén különleges lehet.

Az öreg platán, több mint 240 éves. A fát több társával együtt Versailles-ból hozatta Esterházy Miklós fia, Ferenc megbízásából.
Keresztelő Szent János bronz szobra, Nagy Kovács Mária alkotása (1943)
Platán Bisztró, Fogadó
Michelin-csillagos étterem, az ország egyik legjobb vidéki étterme.
Rájöttem, hogy még sosem ettem Michelin-csillagos étteremben.
Remélem egyszer lesz rá lehetőségem! Illetve, inkább úgy fogalmazok, hogy nem sajnálom rá a pénzt  :))
A vár tövében az Öreg-tó partján
A Platán Étterem a vállalkozás fejlesztése mellett a vár körüli természet értékeinek és épített környezetének gondozását is zászlajára tűzte.Varró Zoltán designer tervezte a Platán melletti várárokba, kertbe foglalt tájelemeket, könnyűszerkezetes lábakon álló mobil struktúrákat és lebegő stégeket. A várfal mellett elhelyezett tükör borítású dobozok a középkori falat láttatják több dimenzióban.
Öveges József professzor 1922-1924, valamint 1930-1940 között a tatai Piarista Gimnázium oktatója volt, ennek állít emléket Tóth Béla 2002-es alkotása.
II. Ulászló 1510-ben Tatán tartott országgyűlést, miután Pesten, Budán éppen pestis-járvány tombolt, Gyula pápa küldött egy pallost, hogy azzal védje meg a kereszténységet.
A napóra, úgy mutatja az időt, hogy félkörben egy korona van ráerősítve és annak számain, az abroncson lévő számlyukakon át vándorolnak a napsugarak, és láthatjuk, hogy mikor melyik szám ér éppen a középen fekvő minipallosra, akkor annyi az idő. 
Alkotói: Simon János, Simonné Harmados Ildikó (2021)
A várkastély a 14-15. század fordulóján épült, Zsigmond király idejében még egyszerűbb, U-alakú vár volt, ám Mátyás király pazar reneszánsz kastéllyá alakíttatta, ahol szívesen pihent meg. Mátyás halála után II. Ulászló kedvelt mellékrezidenciájává vált, és további bővítésekre  került sor.1592-ben vette be a török, egy évet kuruc kézen is volt, majd az Esterházyak vásárolták meg - 218 évig volt a grófi család tulajdonában. Egy tűzvész után készültek el a mai is látható neogótikus ajtó- és ablakkeretek.
 Szoborpark a várudvaron
Major Janka - Kitekintő

Kocsis Miklós - Légtornász
Kőrösi-Papp Kálmán - Madonna
 
Rajki László - Csokonai 
2017-ben jártam Tatán. A linken látható, akkor hogy nézett ki, az Esterházy-kastély>>>>>>

2024. október 1., kedd

Kiskastély

A tatai kastély kertjében Schweiger Antal szökőkútszobra, a vízköpő delfin mellett Amphitrité, a szépséges nimfa alakját mutatja (1785). Ez a romjaiból újjászülető szobor lett a kastély szimbóluma, valamint az épületben látható „Béke szigete” címet viselő kiállítás jelképe.
A gyönyörű Amphitrité szobor megújulva érkezett vissza a kastélyba, miután Csák Attila szobrászművész egy 1930-as évekből maradt fotó alapján újra faragta. A korábban sellőnek hitt szobron feltehetőleg az I. világháború alatt keletkezett sérüléseket, műkőből készült hullámformákkal takarták el az 1920-as években. A restaurálás során teljes mértékben eltávolították a műkövet, így ezt követően feltárult az eredeti szobor kompozíciója, aminek középpontjában Amphitrité, Poseidon felesége állt.
Amphitrité volt a tengerek királynője a görög mitológiában. Neve azt jelenti, hogy ő a harmadik, aki körbeöleli a tengert. A mondavilágban Ókeanosz és Téthüsz leányaként, vagy Néreusz és Dórisz gyermekeként említik. Amikor Poszeidón, a tengerek istene feleségül kérte, Amphitrité ellenkezett, és elkeseredésében belevetette magát az Atlanti-óceánba. Ám egy delfin megmentette, és elvitte őt Poszeidónhoz, aki feleségül vette. Hálából Poszeidón a csillagképek közé helyezte el a delfint. Fiuk is született, akit Tritónnak neveztek el, és félig ember, félig hal sellőistenség lett. Amphitritét gyakran ábrázolták együtt férjével, vagy egy tengeri teremtmény által húzott szekéren, vagy egyszerűen csak ezen lény hátán lovagolva. 
 
Az eredeti szobor a kiskastélyban található, míg a kastélykertben a másolata. Jelenleg a kiskastély még fel nem újított szárnyában bukkantam rá, egy medaliont tartó nőalak szobrának társaságában.
A kastély udvarán megtekinthető a „Régi képek – új távlatok” című kiállítás, amely archív fotókon keresztül enged bepillantást a kastély egykori történetébe.
Miután bejártam a kastély csodásan felújított termeit érdekes volt megtekinteni, az eredeti felvételeket....
Valószínűleg a kiskastély is hamarosan felújításra kerül. Régen ebben a szárnyban szállásolták el a vendégeket, a kastély urai a főépületben laktak.

Folyt.köv.>>>>>https://nora-bora-nora.blogspot.com/2024/10/meses-topart.html

2024. szeptember 30., hétfő

A béke szigete

Esterházy-kastély Tata
A főépületnek 29 terme van, ez kicsi kastélynak számít, összehasonlításul, a bajnai kastélyba nagyjából 50 termet, a Budavári Palota első változatába 200, míg a schönbrunni kastélyba 1400 szobát terveztek. A termeket korhűen, az eredeti használatnak megfelelően rendezték be.
A kastély földszintjének déli részén volt a grófi lakosztály, az emeleten pedig a grófnéi lakosztály kapott helyet. 
Ősgaléria a díszebédlőben
A díszterem, nevéhez híven a kastély egyik leglátványosabb része, szép faburkolatok, neorokokó aranydíszítések, családi arcképcsarnok található itt. Nem mindig festett így, nem is olyan régen ugyanis még kórteremként funkcionált. Eredetileg sem volt ennyire díszes, csak Ferenc József és II. Vilmos német császár 1897-es látogatásának idejére újították fel. A Monarchia hadserege ekkor hadgyakorlatot rendezett, és a kastély volt a főhadiszállás. 
Az Esterházy család tagjai között hadvezérek, nádorok, országbírók, kancellárok voltak.
Az arcképgaléria az első fraknói gróf Esterházy (I.) Miklós nádor, született 1583 képmásával kezdődik, és Esterházy (III.) Miklós kamarás arcképével fejeződik be, aki 1856-ig volt a kastély ura.
Esterházy (II.) Miklós szentpétervári követ díszruhája, a festett képmása után készült.
Békekabinet
A kiállítás nem véletlenül kapta A béke szigete címet, egyrészt azért, mert az Esterházyak leginkább pihenni és feltöltődni jártak ide, de az elnevezés az északi toronyszobában aláírt schönbrunni békeszerződésre is utal.
1809-ben a kastélyban lakott néhány hónapig I. Ferenc magyar király és Mária Ludovika királyné a Napóleon elől történő visszavonuláskor. A bécsi vagy schönbrunni béke aláírására az északi toronyszobában került sor. A békekötés az egész tengerparttól és egyéb területektől is megfosztotta a monarchiát. Ekkor állapodtak meg abban is, hogy Napóleon hitvesül kapja Ferenc császár lányát Mária Lujzát. Napóleon nem volt jelen és nem is járt Tatán.
Ezután a család tiszteletből nem használta többé azt a szobát, minden bútort a helyén hagytak, állítólag még a beszáradt tintatartóhoz sem nyúltak.
Könyvtárszobában valamikor 5000 kötet volt, most csak imitáció a sok könyv
Császárszalon
A fülkés ággyal kialakított szobát, az 1897-es hadgyakorlat során itt megszálló Vilmos német császár tiszteletére nevezték el császárszalonnak.
Grófnői szalon, falát egykor indiai selyemkárpit borította, Mária Terézia arcképe, kínai, lakk kabinetszekrényke, Mária Teréziától kapott legyező, címeres berakásos asztal, szekrényóra a komódon, mind eredeti Esterházy hagyaték.
Esterházy és Lobkowitz család címerei az asztallapon.
A grófnő szobájában látható az a bölcső, amely nemzedékről nemzedékre szállt, az utolsó Tatán nevelkedett grófot is abban ringatták. Feltártak egy titkos átjárót, amely a földszinti grófi szobát kötötte össze a grófnő hálójával. A grófnő egy rejtett lépcsőn át osont a férje földszinti lakosztályába.
Különlegességnek számít a két modern fürdőszoba, melyeket a 20. század elején alakítottak ki. Csodával határos módon élték túl azokat az évtizedeket, amikor egészségügyi intézményként működött az épület. Az egyik fürdőben rózsaszín ruszkicai márványburkolat és mosdókagyló van. 
A másik kézzel festett hollandi csempe borítással készült, porcelánkáddal és  lábasmosdóval.
 Toalettszoba

Kedvenc szobám, az egyik toronyszoba, kis dolgozószoba, ahol még madárfüttyöt is hallgathattunk amint beléptünk, a tükör előtt bájos kis órával, kilátással az Öreg-tóra.
Gyerekbirodalom, a kislányok babaháza, mely egyúttal a kastély makettje
A kisfiúk ólomkatonái pedig egy hatalmas terepasztalon az egykori nagy császári hadgyakorlatot mutatják be.
A lépcsőház mellett a Vesztibül, másként előcsarnok fogad bennünket, a falon Pompeo Batoni festménye II. József császárt és testvérét Lipót toszkán nagyherceget, a későbbi II. Lipót császárt ábrázolja.
A másik festményen a kastély jeles vendégét, a Napóleon elől menekülő Ferenc császárt látjuk huszáregyenruhában, háttérben a napóleoni háborúkra utaló csatajelenet. (másolat)
A toronyszoba és a mellette lévő helyiség érdekes festése miatt a Sátorszoba nevet kapta, valószínűleg a család oszmánok ellen harcoló nagyjaira emlékeztet, 1652-ben a vezekényi csatában négy Esterházy veszett oda egy napon, a hatalmas túlerővel szemben. 
A török vagy tatár sátor kedvelt kerti építmény volt a 18. századtól kezdve, néhány esetben a belső terekben is megjelent a sátras kifestés. A falakat mindkét teremben lefestették, de szerencsére a falfestés nagy felületen épségben maradt és a gondos restaurálás eredményeként láthatjuk ma is..
Itt nézhetjük meg az egykori tatai kastélyszínház makettjét, és egy kisfilmből a rezidencia zenei múltjába is betekintést nyerhetünk. 
Gróf Esterházy III. Miklós idejében épült a kastélyszínház 1889-ben, amivel célja a derbire érkező vendégek esti szórakoztatása volt, másrészt lelkesen támogatta a művészetet. A neobarokk és neorokokó épületet a Fellner és Helmer cég építette, 
falát a nézőteret ábrázoló festmény díszítette, amit Gustav Klimt festett, a kép eredetije sajnos elveszett, de egy fekete-fehér fotón még láthatjuk.
A színházat a következő tulajdonos, Esterházy (V.) Ferenc özvegye, Lobkowitz Anna Berta 1913-ban elbonttatta, a legenda szerint ugyanis féltette a fiát a bohém világtól. Esterházy (VI.) Ferenc gróf azonban mégis a művészetet választotta hivatásul, zeneszerzést tanult New Yorkban, operát szerzett és szabadtéri színházat alakított Tatán az 1930-as években.
Biliárdszoba, egy hatalmas 19. századi angol biliárdasztallal, a falakon pedig a korszak lovaséletének emlékeként falkavadászatok, lóversenyek és versenylovak képei függnek.
Vadászat a grófi birtokon, ahol az Öreg tó és a vár is látszik
Grófi írószoba
Folyosón az Esterházy család ősei, akik a török háborúk során, a haza védelmében életüket áldozták
Nagy szalon
1806-ban fejezték be a kastélykápolnát, itt áll az eredeti, több mint 200 éves empire oltárszekrény. Szeráti Szent Ferenc oltárképet Donát János festette Bécsben.
Pittoni képe, Krisztus rábízza Szent Péterre az egyház kulcsait. Az üvegablakokon családi címerek. A kastélykápolnában a tóvárosi kapucinus szent atyák mondtak szentmisét minden reggel.
Földszinti nagyszalon, rendezvénytérként is szolgál, barokk tálalói a grófi asztalra szánt darabokat rejtik. 
Esterházy (II.) Józsefnek és utódainak saját kerámiagyára, fajanszmanufaktúrája volt. A monarchia első fajanszgyára, a király tulajdonában volt, Pozsony közelében lévő Holicson működött. A második fajanszgyár a tatai grófé volt, 1758-ban alapították.