„Leonardo e Pittura”
Leonardo és a festészet
Vinci és Anchiano között félúton lévő Villa il Ferrale rezidenciájában látható tárlat, Leonardo festményeinek nagy felbontású reprodukcióit mutatja be,
azt a benyomást keltve mintha, szemtől szemben állnánk a remekművekkel.
Az Utolsó vacsora nagy felbontású digitális reprodukciója, 1:2 arányban a falra vetítve (1495-98 körül festette Leonardo) Ez a festmény a milánói Santa Maria delle Grazie kolostorban tekinthető meg.
Da Vinci nevéhez leggyakrabban a Mona Lisa és Az utolsó vacsora
című festményeit kötik, ezeket tartják a reneszánsz művész, és ezzel
együtt az európai művészettörténet legnagyobb mesterműveinek.
Mindezek ellenére, nem úgy tekintett magára mint festőre, képeit gyakran be sem fejezte. Ennek oka, hogy a művészt jobban érdekelte maga a
munkafolyamat, mint az eredmény, ezért alkotásait többször félbehagyta.
Mona Lisa, La Gioconda (1503-05)
Louvre - Párizs
(Louvre-Párizs)
A Keresztelő Szent Jánost ábrázoló kép érdekessége, hogy modellül Salaì
szolgált. Egyesek az arcot a Mona Lisához is hasonlították. Valószínűleg Leonardo utolsó olajfestménye (1513) János bal kezében keresztet tart, jobbja pedig az ég felé mutat. (Louvre- Párizs)
Gian Giacomo Caprotti da Oreno egy személyben volt Leonardo da Vinci
inasa és múzsája, akit személyisége miatt csak a Salai, vagyis “ördög”
néven emlegettek. Ennek ellenére ő volt Leonardo kedvenc tanítványa. A mester halálakor
birtokának a felét és leghíresebb festményét, a Mona Lisát is Salaira
hagyta, és nem kizárt, hogy a portré modellje is Leonardo “kisördöge”
volt.
Léda és a hattyú (1510)
A mitosz mely sok festőt megihletett
A gyönyörű Léda Tündareosz spártai király felesége volt. Egyszer
fürdőzés közben Zeusz meglátta ezt a álomszép halandó nőt, a gyanútlanul
fürdőző Lédát hattyú képében kísértette meg. A főistennek sikerült
elcsábítani a szépséges asszonyt, aki a nász után nagyon megijedt, hogy a
férje haragra gerjed. Azért, hogy a lelkiismeret-furdalását
csillapítsa, aznap éjjel Tündareosszal is hált. Nem sokkal ezután két
hattyútojást szült, amelyből 4 gyermek kelt ki: két halhatatlan gyermek
Zeusztól, Szép Heléna és Polüdeukész, és két halandó gyermek a férjétől,
Klütaimnésztra és Kasztór.
Az írásbeli források szerint az eredeti festmény elveszett. Leonardo da Vinci vázlata és számos példánya azonban megmaradt.
A Sziklás Madonna címet Leonardo da Vinci két vallásos tárgyú képe is
viseli: a korábbi, 1483 és 1486 között festett változatot a Louvre őrzi,
a későbbi (1491-1508) pedig a Londoni Nemzeti Galéria gyűjteményét
gazdagítja.
Infravörös fény alkalmazásával kiderítették, hogy a festmény
alatt két másik vázlata rejtőzködik. Ezek egyike teljes mértékben
különbözött a festmény tematikájától, míg a másik a Sziklás Madonna
volt, ám lényeges eltérésekkel.
Háromkirályok imádása (1481)
Ezt a képet csak 2017-ben állították helyre, és most újra megcsodálható a
firenzei Uffizi Képtárban. Az 1481 körüli, befejezetlen művet a
scopetói San Donato kolostor oltárképének szánták. Nem ismert, hogy
Leonardo, aki 1482-ben Firenzéből Milánóba indult, miért nem fejezte be a
képet.
Salvator Mundi (1499-1510)
A
cím jelentése 'a világ megváltója', és Jézus egy jellegzetes
ábrázolásmódját takarja: jobb kezét áldásra emeli, míg baljában
országalmát tart.
A festményt vizsgáló szakértő arra lett figyelmes, hogy a fizika
törvényeinek ellentmondva a kezében tartott kristálygömb nem úgy
tükröződik vissza, ahogyan kellene. Mivel Leonardo híresen nagy tudással rendelkezett a legtöbb
tudományágban, ezért megzavarta a hozzáértőket, hogyan is történhetett
egy ekkora tévedés az egyik munkájában.
Mindezek tudatában az egyik elmélet az, hogy da Vinci nem akarta
összemosni a tudományt és a művészetet, ezért festette így. A másik
vélemény szerint azért ábrázolta így, szándékosan, hogy
kiemelje Krisztus és a gömb csodatévő mivoltát.
Felmerült az is, hogy lehet, hogy nem a híres festő festette. A képen több olyan stílusbeli
sajátosság is felfedezhető, ami nem jellemző az ismert alkotóra.
Legutóbbi megoldás szerint, arra jutottak, hogy a festményen ábrázolt Jézus nem tömör, hanem egy
üreges üveggömböt tarthat a kezében; ezért nem láthatunk torzítást az
üvegen át.
Minden idők legnagyobb összegéért, 450,3 millió dollárért cserélt gazdát a festmény 2017-ben New
York-ban. Az árverést lebonyolító Christie’s aukciós ház közleménye
szerint Leonardo da Vinci ezen alkotása a valaha értékesített
legdrágább festmény.
Én még egyetlen Leonardo képet sem láttam eredetiben, nem tudom lesz e módomban valaha is látni, úgyhogy kicsit irigyellek :) a művészete szerintem megismételhetetlen. Soha senki nem fog olyanokat alkotni, mint ő.
VálaszTörlésBiztosan lesz rá módod, én imádom a múzeumokat. Szerencsére régen sokat utaztunk és a kicsi gyerekeinket is húztuk-vontuk magunkkal! Olaszország nagy kedvenc.
TörlésÉn meg irigyellek a gyönyörű túráitokért! :D