A Modemben mindig meghökkenek egy kicsit, a kortárs művészet nehezen érthető számomra.
A Múzeumok Éjszakáján keserű Károly Keserü - Körbe-Körbe kiállítása volt az első, amit megnéztem. Keserü Károly (1962 Budapest) művészete a legegyszerűbb képi elemekből építkezik, a körből és a négyzetből. Nevét „keserű Károly Keserü-ként írja, hogy miért, erre nem találtam magyarázatot, de talán a művésznévnél nem is kell magyarázatot keresni.
A kiállítás címe, nemcsak a művész
egyik motívumára utal, hanem arra az utazásra is, amit életében megtett, Debrecenből Ausztráliába, majd onnan Londonba vándorolt feleségével együtt, hogy aztán tíz évvel ezelőtt
visszatérjenek Debrecenbe. Képei még ennél is nagyobb köröket tettek
meg, bejárták a világ számos országát, galériáját, múzeumát,
Ausztráliától Amerikáig, Angliától Japánig.
Ez a retrospektív (visszatekintő) kiállítás a művész első, három évtizedet bemutató tárlata,
a kiállításra több mint húsz magángyűjteményből érkeztek alkotások, több, mint száz rajzot és festményt lehet most megnézni.
A második szinten, a Re:Re kiállítás várt (Művészeti újrajátszás)
Meg sem kísérlem leírni, csak belinkelem, nekem ez már úgyszólván magasra tette a lécet. Bevallom egy kicsit megnyugtatott, ahogy a filmes bejátszások között tanácstalanul tébláboltak az emberek, láthatólag semmit sem értve az egészből, mint akik véletlenül idetévedtek, de gyorsan tovább is siettek. Ezek szerint nem csak számomra volt magasröptű....Talán ha több időt szántam volna rá, figyelmesen megnézve a bejátszásokat, elolvasva a táblákat, többet megérthettem volna!
A kiállított installációk már sokkal intenzívebben hatottak rám, bár itt is el kellett olvasnom a táblákat, hogy tisztán lássak.
Kis Varsó: Márvány utca 2000
Havas Bálint (1971, Budapest) és Gálik András (1970, Budapest) 1994 óta
dolgozik együtt Kis Varsó néven. A kortárs nemzetközi képzőművészeti
színtér legelismertebb magyar művészei közé tartoznak.
Kontextusváltoztató installáció, egy meztelen és sisakos katonával koronázott kapuhomlokzat azonos méretű gumiöntvény másolata, az ajtó helyén leomló lepellel. Az izmos hősi alak mezítelenségével a sérülékenységet, emberiességet, sisakjával a katonai felkészültséget hangsúlyozza.
Takahiro Iwasaki (japán művész) Tektonikus modell, 2023
A művész installációja egy tájat, egy jelenetet egy történelmi eseményt mutat be, egy kimerevített pillanatban, három dimenzióban láthatjuk a fukusimai atomerőművet, a mesterséges Fekete-tengert, melyet kizárólag fekete műanyagból épített fel. Az atomerőmű környéke a hatalmas szökőár után tiltott zónává vált, és még mindig az, kiesett az időből. A fekete olajból készült tárgyak mindennapos tárgyak körülöttünk, ugyanakkor nem térnek vissza a természetbe, az idő megállt számukra, csak az elpusztult törmelékük marad az örökkévalóságnak.
Azt hiszem ezt a monumentális művet körbe hordoznám, hogy minden ember megszemlélhesse! Sajnos a fotón nem érzékelhető.....
Esterházy Péter: Ottlik Géza: Iskola a határon átirat
Ottlik Géza hetvenedik születésnapjára 1981. december 10-től 1982. március 15-ig kb. 250 óra alatt Esterházy Péter lemásolta egy rajzlapra, az Iskola a határon-t, így keletkezett ez a kép
A harmadik emeleti kiállítóterem moziteremmé alakult. Élőzene filmvásznon. Igazi felüdülés volt, néma filmeket vetítettek, élő zenei aláfestéssel. Itt Buster Keaton, mint kovácsmester