Harmadik program a Városligetben, ahová már csak egyedül mentem, a Szépművészeti Múzeum egyedülálló Bosch kiállítása volt. Háromnegyed-órás sorban állás után, de megérte :))
Hieronymus Bosch németalföldi festő (1450?-1516) Menny és pokol tárlatán, tíz saját kezűleg festett művét láthattam, a műhelyének és követőinek legjellegzetesebb remekművei mellett. A világ különböző országainak köz és magángyűjteményéből érkeztek az alkotások.
A festmények témája: az erény és a bűn közötti választás, a hit és az igazság kérdései, a
vágyak korlátlan megélése és féken tartása vagy az emberi lét szellemi
minőségének kérdése. Bosch képei tele vannak már megfejtett, megfejtésre váró szimbólumokkal.
Bolondok hajója
(Louvre, Párizs)
Miként látta Bosch a saját társadalmát. A sodródó hajó az emberi lét bizonytalanságának a jelképe.
A kőoperáció
(Prado, Madrid)
Egy holland
közmondás szerint aki bolond, az követ hord a fejében. Bosch képén
tehát a műtét nem orvosi, hanem átvitt értelemben zajlik. Célja, hogy a
pácienst megszabadítsa az ostobaságtól.
Az idők végezete szekció,
a túlvilág és a végítélet hátborzongató látomásait mutatja be
Az üdvözültek mennybemenetele
( Palazzo Grimani, Velence)
Szentek élete
Szent János Patmosz szigetén
(Berlin, Gemäldegalerie)
(Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen)
Királyok imádása
(Metropolitan Művészeti Múzeum, New York)
Földi gyönyörök kertje triptichon középső táblája
(Madrid, Museo Nacional del Prado)
Bosch legismertebb festményét, a Gyönyörök kertjét soha nem adja kölcsön a madridi Prado, de érkezett egy falikárpit, amely ez alapján készült, illetve a festmény egy korai, jó minőségű másolata is megtekinthető. Akkoriban a képeket megrendelő, illetve tulajdonló szűk kör örült az alkotásoknak.
Egy-egy társasági esemény vagy lakoma attrakciója volt, hogy
kinyitották a középső táblát védő és rejtő szárnyakat.
A flamand festő alkotásait a művészettörténészek kétféleképpen értelmezik. Az egyik elképzelés szerint Bosch moralista, aki mélyen hívő keresztényként az emberi gyarlóságokat és bűnöket ostorozza.
Mások szerint egy tréfacsináló, akinek festészete korának szatirikus, humoros miniatúráiból táplálkozott.
Nagyon különös művek. Némelyiknél, amit bemutattál fotón és nem láttam volna a címét, bizony gondolkodnom kellett, hogy mit akar kifejezni.
VálaszTörlésNagyon érdekes volt, örülök, hogy volt lehetőségem megtekinteni.
Törlés