2018. május 17., csütörtök

"Sem magasság, sem mélység nem rettent"

Anno, az 1890-es években Lechner Ödön és Pártos Gyula a fenti jeligével pályázta meg a  Kecskeméti Városháza építését. Egy újabb szecessziós remekmű, mely uralja Kecskemét főterét, 1893-97-ben épült.
A homlokzaton a magyar népművészet motívumkincsét felhasználó falburkoló kerámia, valószínű, hogy egy részük felújítás alatt van. Bizony nagyon ráfér a renoválás az épületre! Persze itt is meseszép Zsolnay mázas tetőcserép díszíti az épületet.
A homlokzat közepén harangjátékot helyeztek el, amely napközben minden egész órakor többek között Kodály Zoltán Háry-szvitjét, valamint a Kecskemét is kiállítja kezdetű népdalt játssza el.
A tetőpárkány alatti falmezőkre medalionokba foglalt relief arcképek kerültek: Huba, Árpád fejedelem, Zrínyi Miklós, Thököly Imre, Corvin Mátyás, Hunyadi János, Szent István, I. Ferenc József arcmásaival. Ezek a hatalmas épületen olyan aprók, hogy nem is nagyon láttam őket fent a magasban.
 Középen a honalapító Árpád fejedelem szobra
Gondoltam, megkérdezem, hogy megnézhetem-e belülről. Sajnos a díszterembe nem mehettem be, ahol a honatyák üléseznek, bár roppant érdekelt volna Székely Bertalan Vérszerződés festménye, de a belső udvart és folyosót megnézhettem. :))
A szépséges kapuk belülről
 Belső udvar, ahol két császárfa küzd az életéért
 Díszes lépcső
Ahogy bámészkodtam a városháza körül, feltűnt, hogy az országzászlót tartó oszlopon milyen szép régi angyalos címer van, közelebb mentem és akkor vettem csak észre, hogy én a nagy Magyarország részekre szabdalt darabjain állok.
A süttői mészkőből faragott, részekre szakított Magyarország térképét ábrázoló térplasztika, kecskeméti építészmérnökök tervei alapján készült. 23 város van megjelölve, Kecskeméttől mért távolságuk feltüntetésével. Este biztos nagyon hangulatos, ahogy ezek a pontok világítanak.
Kecskemét pozíciójában lévő mészkőtömbön a Szózat első két sora olvasható,
"Hazádnak rendületlenül/Légy híve, oh magyar". 
A két zászlórúd között kifeszítve két bronzból formált angyal tartja a tűzzománc címert. Szimbolikus jelentése, hogy Magyarország nyugat és kelet között elhelyezkedve két kultúra határán tölti be a híd szerepét.
Kecskemét teljesen ámulatba ejtett, még sok látnivalót tartogatott számomra, így folyt.köv.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése